Penerbangan komersial pertama berlepas dari Kabul

Penerbangan komersial pertama berlepas dari Kabul

WASHINGTON: Kira-kira 200 warga asing, termasuk Amerika Syarikat, meninggalkan Afghanistan dalam penerbangan komersial dari Kabul pada Khamis yang mendapat kerjasama Taliban.

Ia merupakan penerbangan berskala besar yang pertama sejak pasukan Amerika Syarikat menyelesaikan pengunduran mereka minggu lalu.

Penerbangan Qatar Airways ke Doha menandakan kejayaan dalam penyelarasan antara Amerika Syarikat dan Afghanistan era baharu.

Selain Amerika Syarikat, beberapa warga lain termasuk Jerman, Hungary dan Kanada berada di dalam pesawat.

Menurut jurucakap Jabatan Negara Amerika Syarikat, Ned Price, penerbangan itu berjaya mendarat di Doha.

“Penerbangan hari ini melibatkan pesawat Qatar Airways dan ini merupakan langkah yang sangat dialu-alukan. Langkah-langkah tambahan itu juga akan disambut bukan hanya oleh Amerika Syarikat, tetapi oleh masyarakat antarabangsa.

“Terdapat juga warga negara ketiga yang lain dalam penerbangan ini. Tetapi maksud yang lebih luas adalah kita akan terus dan masyarakat antarabangsa akan terus meminta Taliban untuk bertanggung jawab atas komitmen awam dan swasta, dan komitmen yang telah dibuatnya secara tertutup bersama kita dan kepada sekutu kami bahawa mereka yang mempunyai dokumen perjalanan yang sah yang ingin meninggalkan negara ini akan dapat melakukannya,” katanya.

Kebuntuan beberapa hari mengenai pesawat sewa khas di lapangan terbang lain telah menyebabkan beratus warga Afghanistan terkandas menunggu kebenaran Taliban untuk berlepas.

Bagaimanapun tidak jelas berapa ramai warga Amerika Syarikat yang berada di dalam kapal terbang tersebut dan bilangan sebenar mereka yang masih berada di Afghanistan.

Price juga tak menafikan ada warga Amerika Syarikat yang enggan meninggalkan Afghanistan atas faktor keluarga besar dan kesihatan.-Awani

Penerbangan komersial pertama berlepas dari Kabul


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Shahrol Shiro Dan Isteri Mohon Doa Orang Ramai Untuk Kesihatan Anak Mereka Ditahap Membimbangkan

Tutup atau buka sekolah sepatutnya bukan urusan KPM – Ahli akademik

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker