Tutup atau buka sekolah sepatutnya bukan urusan KPM – Ahli akademik

Tutup atau buka sekolah sepatutnya bukan urusan KPM – Ahli akademik

Urusan tutup atau buka sekolah sepatutnya bukan merupakan urusan Kementerian Pendidikan (KPM), tetapi menjadi tanggungjawab Kementerian Kesihatan (KKM).

Demikian pandangan dilontarkan pensyarah Pusat Kajian Kesejahteraan dan Pendidikan Komuniti, Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Anuar Ahmad.



Menurutnya, sekolah patut menumpukan terhadap usaha terus menambah baik kualiti pengajaran dan pembelajaran (PdP) seiring perkembangan situasi era pandemik.

Katanya, KKM bersama Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang sewajarnya membuat pembacaan terhadap situasi memandangkan mereka lebih arif dalam menentukan sama ada perlu atau tidak sekolah dibuka.

“Kalau kita lihat sepanjang dua tahun lepas atau daripada April yang lalu, KPM terlalu fokus kepada pemikiran untuk pentadbiran urusan buka sekolah tutup sekolah.

“Tapi jarang kita lihat inovasi-inovasi dilakukan oleh KPM untuk melakukan anjakan kepada proses PdP dalam talian berkaitan kaedah-kaedahnya, sumber pembelajaran dan sebagainya,” katanya kepada Astro AWANI pada Rabu.



Anuar turut menyatakan kerisauan terhadap bentuk pemikiran yang dipamerkan kementerian itu yang akan mempengaruhi masyarakat dan akhirnya menganggap soal buka atau tutup sekolah itu adalah asasnya.

Sedangkan, katanya, pendidikan sepatutnya tidak terikat pada platformnya, tetapi perlu diberi perhatian terhadap ketersampaian gaya dan isi PdP itu kepada para pelajar.

Tegasnya, pada ketika ini, PdP di rumah (PdPR) perlu ditambah baik, menggunakan kreativiti untuk memberi penyampaian yang menarik, tidak rumit dan mudah dihadam dalam cara yang berbeza daripada di dalam bilik darjah.

“KPM patut lebih banyak memikirkan bagaimana untuk sekolah-sekolah atau guru-guru meningkatkan proses PdPR. Itu sepatutnya.



“Sebenarnya urusan buka atau tutup sekolah ini adalah urusan KKM di bawah MKN, ini bukan urusan KPM,” jelas beliau.

Tutup atau buka sekolah sepatutnya bukan urusan KPM – Ahli akademik


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392



Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]




Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Pemuda DAP tolak guna logo PKR pada PRU-15



Lori sondol Myvi, pemandu Nik ceritakan pengalaman ngeri (video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker