Lepas Kes ‘Makan Durian’, Kluster Kayangan langgar SOP lagi?

Belum pun selesai isu kenduri durian yang didakwa disertai Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Mohd. Rashid Hasnon, kini Ahli Parlimen Batu Pahat itu didakwa menyertai ‘pesta ketupat’ pula baru-baru ini.

Ia susulan gambar Mohd. Rashid yang kini tular dalam media sosial memaparkan beliau sedang menikmati juadah raya termasuk ketupat dan makanan lain yang didakwa di sebuah ladang pertanian di daerah ini.

Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Asisten Komisioner Ismail Dollah berkata, kertas siasatan sudah dibuka bagi menyiasat dakwaan tersebut sehingga gambar aktiviti wakil rakyat itu tular dalam media sosial.

Polis ujar beliau akan menjalankan siasatan terhadap Mohd. Rashid serta beberapa lagi individu lain yang didakwa mengingkari prosedur operasi standard (SOP) apabila menyertai aktiviti terbabit.

“Pada hari ini, polis mengesan satu hantaran gambar yang tular dalam media sosial memaparkan Ahli Parlimen Batu Pahat sedang makan bersama dua orang wanita di sebuah ladang pertanian di daerah ini.

“Hantaran berasingan pula mendapati wakil rakyat berkenaan sedang bergambar bersama-sama seorang lelaki dan dua wanita tanpa memakai pelitup muka dan tiada penjarakan sosial,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Justeru, menurut Ismail, laporan polis telah dibuat dan kertas siasatan sudah dibuka untuk menyiasat kejadian yang berlaku dalam gambar berkenaan.

“Siasatan dijalankan di bawah Peraturan 17(1) Peraturan-peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2021.

“Pihak polis akan memanggil wakil rakyat berkenaan dan mereka yang terlibat untuk membantu siasatan,” katanya.

Pada hujung bulan lalu, Mohd. Rashid dipanggil dan disiasat polis kerana makan durian beramai-ramai dalam sebuah kebun durian juga di Batu Pahat.

Video Mohd. Rashid makan durian beramai-ramai itu tular dalam media sosial sebelum beliau tampil memohon maaf atas kesilapannya itu.

 

Apa jadi kenduri durian

Untuk rekod sebelum ini Mohd Rashid sudah pernah mencetuskan rasa tidak puas hati orang ramai apabila menghadiri jamuan durian di Batu Pahat. Pada awalnya ahli parlimen Batu Pahat itu mendakwa gambar tersebut dirakam sebelum perintah kawalan pergerakan dikuatkuasakan.

Bagaimanapun dia kemudian meminta maaf dan mengakui hadir pada jamuan berkenaan baru-baru ini dan berjanji memberikan kerjasama kepada polis yang menyiasat insiden tersebut.

Mohd Zaihan berkata majlis penyembelihan korban itu berlangsung di Pusat Penyembelihan Rengit yang mengambil masa selama 24 jam, dan Mohd Rashid melaksanakan penyembelihannya pada jam 3 pagi.

Tambahnya, lokasi itu juga berada di dalam kawasan parlimen diwaikili Mohd Rashid dan dijalankan dengan pematuhan SOP yang ditetapkan.

Akmal Nasir

 

Mohd Zaihan juga memetik nama Naib Presiden Umno, Mohamed Khaled Nordin, sebagai individu yang turut berperanan menularkan gambar berkenaan.

“Saya ingin mengulas laman Facebook Ops Johor yang mula menularkan cerita ini untuk bertanya sendiri kepada bos mereka iaitu Khaled Nordin yang ditularkan terlebih dahulu melanggar SOP beberapa hari lalu,” katanya.

Sementara itu Ahli Parlimen Johor Bahru Akmal Nasir berkata sekiranya memang benar Mohd Rashid melanggar SOP, ia amat tidak adil kepada rakyat yang terpaksa dikenakan denda berat berbanding ahli politik.

“Benarkah timbalan speaker langgar SOP lagi dengan kali ini makan berjamu ‘gaya tropika’?

“Rakyat yang terkhilaf melakukan kesalahan tiada budi bicara, denda jauh lebih tinggi daripada menteri, siap ada yang direman dan digari,” katanya dalam hantaran Facebook hari ini.

Akmal turut mempersoalkan status siasatan polis berhubung jamuan durian yang dihadiri Mohd Rashid, memandangkan ia masih belum diketahui.

“Apa jadi dengan ‘kenduri durian’ sebelum ini? Saya sendiri telah buat laporan polis pada 30 Jun tetapi sehingga masih tidak tahu apa hasil siasatan,” soal Ketua Pemuda PKR itu.

 


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Kerajaan PH jelas kerajaan ‘tergagal’ dalam sejarah

 

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker