Kerap lakukan hubungan intim tingkat imuniti badan

Kerap lakukan hubungan intim tingkat imuniti badan

Seorang psikologi dan pakar terapi seks dari Los Angeles, Amerika Syarikat (AS) mendedahkan kekerapan melakukan hubungan intim mampu meningkatkan tahap imuniti badan seseorang.

Menurut laporan Suara.com, pakar tersebut, Shanon Chavez hubungan intim yang dilakukan sekurang-kurangnya dua kali seminggu meningkatkan antibodi immunoglobulin A (IgA) yang terdapat dalam mukus atau cecair di mulut, hidung dan bahagian sulit lebih tinggi.

“IgA secara dasarnya mampu melawan virus dan meningkatkan kekebalan tubuh badan anda. Pasangan suami isteri yang rajin melakukan hubungan intim mampu meningkat mukus itu sebanyak 30 peratus berbanding biasa.

“Hubungan seksual secara teratur juga baik untuk menambah daik degupan jantung, tekanan dan edaran darah. Ini semua proses menjaga tubuh badan anda agar kekal sihat, melepaskan tekanan dan ketegangan dalam badan,” kata Chavez.

Hal sama disokong oleh pakar seksologi dari Indonesia, Dr. Boyke Dyan Nugraha yang memberitahu hubungan intim mampu merembeskan endorfin iaitu enzim yang mencetuskan rasa gembira.

“Aktiviti seks sihat mampu mengurangkan stress dan membantu memastikan kecergasan tubuh badan terutama dalam musim pandemik seperti sekarang.

“Apa yang penting, kedua-dua pasangan perlu sentiasa menjaga kebersihan dan memastikan diri masing-masing bebas jangkitan terlebih dahulu,”ujar Nugraha. Agensi

Kerap lakukan hubungan intim tingkat imuniti badan


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Pekebun haram Musang King peroleh Rm420j semusim

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker