Makan Cili Salah Satu Kaedah Cara Hilangkan Punca Kepala Pening Dan Kesakitannya…

Makan Cili Salah Satu Kaedah Cara Hilangkan Punca Kepala Pening Dan Kesakitannya…

KEPALA pening memang terasa sangat mengganggu, tidak selesa malah boleh mengganggu aktiviti harian anda.

Pening merupakan perasaan tidak seimbang dalam badan yang dialami oleh seseorang, menyebabkan individu tersebut berasa mahu pengsan, persekitaran berpusing atau berasa loya.

Terdapat beberapa punca boleh mencetuskan pening, seperti pengambilan alkohol berlebihan, vertigo, tekanan darah rendah (kandungan gula dalam darah rendah) dan berisiko mengalami strok.

Apabila keluarga atau rakan-rakan jatuh pengsan akibat pening, segeralah menghubungi unit kecemasan untuk mendapatkan bantuan.

Punca lain pening termasuklah dehidrasi, hiperventilasi, kebimbangan dan gangguan panik, jangkitan telinga, penyakit Meniere, dan keradangan telinga dalam atau labirinitis.

Selain itu, pengambilan ubat ubatan tertentu boleh menyebabkan pening yang agak lama, malah, sesetengah jenis ubat diketahui mempunyai kesan sampingan seperti pening.

Cara menghilangkan pening

Secara amnya, pening akan hilang dengan sendirinya. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, pening boleh bertahan lama sehingga mengganggu aktiviti harian.

Menurut Healthline, berikut adalah makanan dan nutrien tertentu diketahui dapat membantu melegakan gejala pening, termasuk;

1. Minum air mineral

Dehidrasi adalah salah satu punca pening yang paling biasa berlaku jika anda berasa letih dan dahaga. Amalkan pengambilan air yang seimbang agar tubuh sentiasa dalam keadaan terhidrat.

2. Halia

Halia diketahui mempunyai banyak khasiat, salah satunya adalah membantu untuk melegakan pening. Anda disarankan minum teh halia atau minuman tambahan halia untuk melegakan ‘kekacauan’ di kepala.

3. Vitamin C

Konsumsi vitamin C didakwa dapat mengurangkan pening untuk penghidap penyakit Meniere. Makanan yang kaya dengan vitamin C, seperti buah oren, anggur, strawberi, cili, vitamin E.

Vitamin E dapat membantu mengekalkan keanjalan saluran darah yang dapat mengelakkan masalah peredaran darah yang mana ia adalah salah satu punca pening.

Makanan yang kaya dengan vitamin E termasuklah gandum, biji-bijian, kiwi dan bayam.

4. Zat Besi

Zat besi diperlukan bagi seseorang yang sering mengalami pening kepala akibat anemia, kebiasaannya ia boleh didapati dalam makanan seperti daging merah, ayam, kacang, sayur-sayuran berdaun gelap.

Selain itu, rata-rata pakar mendakwa langkah-langkah berikut boleh menghilangkan rasa pening yang berpanjangan, termasuklah berbaring dan tutup mata, melakukan akupunktur, menguruskan tekanan dengan baik serta berehat dengan cukup.

Makan Cili Salah Satu Kaedah Cara Hilangkan Punca Kepala Pening Dan Kesakitannya…

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Resepi Mee Sup Pedas Cina, Bikin Terliur

Juri program ‘najis’, tak hadap kau sekolah tak? – Diva AA

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker