Badan Peguam gesa kerajaan utamakan pengamal undang-undang

Badan Peguam gesa kerajaan utamakan pengamal undang-undang

Badan Peguam gesa kerajaan utamakan pengamal undang-undang

Kerajaan digesa memberikan keutamaan kepada pengamal undang-undang bagi program imunisasi Covid-19 memandangkan mereka memainkan peranan penting dalam masyarakat dan ekonomi negara.

Dalam satu kenyataan hari ini, Presiden Badan Peguam Malaysia, AG Kalidas berkata terdapat keperluan untuk memperkuatkan sistem perundangan kerana ketidaktentuan yang disebabkan oleh wabak Covid-19.



“Pada awal Mac 2021, Badan Peguam Malaysia telah menulis surat kepada pihak berwajib untuk meminta vaksinasi awal kepada para peguam, badan kehakiman dan mereka yang berada dalam perkhidmatan kehakiman dan undang-udang.

“Kami harus berupaya melaksanakan tugas dan tanggungjawab kami tanpa dihalang oleh kekangan yang disebabkan oleh wabak ini, agar keadilan dapat disampaikan dengan cepat dan tepat,” katanya.

Kalidas berkata vaksinasi perlu dipercepatkan terutama bagi mereka yang terlibat dalam sistem keadilan jenayah.

Status Nilai 3: Mufti saran PDRM siasat isu lebih penting



Sebagai contoh, Kalidas berkata, peguam yang mewakili tertuduh yang ditahan di penjara atau pusat tahanan mungkin berdepan risiko lebih tinggi dijangkiti Covid-19.

“Hakim dan pegawai kehakiman dan perundangan juga menghadapi risiko tinggi dijangkiti virus itu kerana kerja mereka,” katanya.

Katanya terdapat juga peguam yang berurusan dengan agensi kerajaan seperti pejabat tanah, Lembaga Hasil Dalam Negeri dan Suruhanjaya Syarikat, sekali gus memainkan peranan penting dalam ekonomi negara.



“Oleh itu, Badan Peguam Malaysia mendesak kerajaan mempertimbangkan untuk membenarkan mereka yang berada dalam profesion perundangan, badan kehakiman dan perkhidmatan kehakiman dan perundangan diberi vaksin dalam waktu terdekat, untuk melindungi hak-hak rakyat Malaysia pada masa-masa yang penuh gejolak ini,” katanya.

Di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) terkini, mahkamah beroperasi seperti biasa walaupun beberapa mahkamah menjalankan prosiding secara dalam talian.

Kes rogol babit rakan ADUN: Polis harap dapat rujuk TPR minggu ini



Badan Peguam gesa kerajaan utamakan pengamal undang-undang


Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook MYKMU NET


Covid-19 : Noh desak kilang ayam di Parlimen Tanjong Karang ditutup



 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker