Penutupan jejantas, ibu bapa kata jangan perjudikan nyawa anak-anak kami

KLUANG – Penutupan jejantas di hadapan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Jalan Kota Tinggi dekat sini tidak hanya menyebabkan kesesakan pada waktu puncak, malah turut me­risikokan para pelajar yang terpaksa melintas jalan setiap hari.

Malah, penutupan jejantas berkenaan turut mencetuskan kebimbangan dalam kalangan ibu bapa memandangkan jalan yang dilintasi oleh para pelajar berkenaan merupakan jalan utama antara Kluang dengan Kota Tinggi.

Seorang penduduk, Abdul Rahim, 44, berkata, tidak semua ibu bapa yang datang mengambil anak-anak mereka dapat berada di hadapan sekolah berikutan keadaan jalan yang sempit selain perlu memberi laluan kepada kenderaan lain yang menggunakan jalan berkenaan.

“Kami berharap jejantas ber­kenaan dibuka segera dan sementara penutupan ini, perlu ada pihak yang mengawal lalu lintas agar tidak berlaku sebarang kejadian tidak diingini.

“Ini memandangkan tanggungjawab pengawal sekolah sangat terhad selain tugasan itu berada di luar tugasan mereka,” katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Abdul Rahim turut mengharap­kan agar pengguna jalan yang melalui Jalan Kluang – Kota Tinggi dapat memperlahankan kenderaan terutama pada waktu pelajar datang dan balik sekolah.

Sementara itu, mengulas mengenai isu berkenaan, Pengarah Hospital Enche Besar Hajjah Khalsom (HEBHK) Kluang, Dr Mohamad Nizam Subaher berkata, penutupan jejantas di harapan sekolah tersebut dibuat untuk keselamatan bersama.

Katanya, penutupan dilakukan untuk kerja baik pulih kerosakan yang berlaku ke atas jejantas berkenaan yang dibimbangi boleh menjejaskan keselamatan pengguna.

“Jejantas itu di bawah kendalian Kementerian Kesihatan (KKM) dan pembaikan masih dalam tindakan pihaknya, namun tidak dipastikan tempoh siapnya.

“Penutupan jejantas ini juga di bawah arahan Jabatan Kerja Raya (JKR) yang mendapati ada kerosakan dan mungkin membahayakan penggunanya,” katanya.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Elly undur diri dari GV10

Nabil jelas isu Mamat di tempat ‘tinggi’

Gelaran ‘Datuk’ suami Intan didakwa palsu

Tolonglah berikan saya ‘job’ – Mak Wan

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker