Mahkamah bebaskan pengarah syarikat penerbit buku Irshad manji

Selepas lapan tahun, pengarah ZI Publications, Mohd Ezra Mohd Zaid hari ini dibebaskan dari kes di Mahkamah Syariah yang dikaitkan dengan buku kontroversi Allah, Kebebasan, dan Cinta yang merupakan versi bahasa Melayu buku bertajuk Allah, Liberty and Love yang dikarang Irshad Manji.

Bagaimanapun, Mahkamah Rendah Syariah Petaling memerintahkan 180 salinan buku itu disita pihak berkuasa negeri Selangor.

Hakim Syarie Shukran Yusof juga menolak permohonan pendakwaan Syarie untuk menghalang Ezra daripada bercakap tentang kes itu dengan media atau dalam bentuk lain.

Mahkamah Rendah Syariah Petaling menetapkan hari ini untuk memutuskan tiga permohonan pendakwaan.

Permohonan pertama adalah agar Ezra dilepas tanpa dibebaskan (DNAA), yang kedua adalah untuk menyita 180 salinan buku itu, dan yang ketiga adalah perintah untuk menghalang Ezra membicarakan kes tersebut.

Pada 29 Mei 2012, Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menyerbu pejabat ZI Publications dan merampas 180 naskhah buku yang dikarang oleh warga Kanada Irshad Manji.

Ezra juga ditahan ketika serbuan itu.

Dia kemudian didakwa di Mahkamah Rendah Syariah pada tahun 2013.

Mahkamah tolak permohonan JAIS untuk kemuka rayuan

Pada 25 September 2019, Mahkamah Rayuan membenarkan rayuan Ezra untuk membatalkan tuduhan Syariah terhadapnya.

Ezra membuat rayuan terhadap keputusan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sebelum ini, yang menolak cabaran daripadanya dan ZI Publications terhadap keabsahan dakwaan Syariah.

Pada 29 September tahun ini, Mahkamah Persekutuan menolak rayuan Jais untuk mengembalikan tuduhan Syariah terhadap Ezra.

Tuduhan terhadap Ezra dijelaskan di bawah Seksyen 16 (1) (a) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Selangor) 1995.

Seksyen 16 (1) (a) menyatakan bahawa setiap orang yang menerbitkan buku yang mengandungi apa-apa yang melanggar undang-undang Islam melakukan kesalahan, yang boleh dihukum dengan denda maksimum RM3,000, atau dua tahun penjara, atau kedua-duanya, jika disabitkan kesalahan .

Semasa proses mahkamah terbuka hari ini, Shukran memutuskan bahawa Ezra harus dibebaskan kerana Mahkamah Rayuan telah memutuskan penangkapan dan pendakwaan terhadap tertuduh adalah tidak berperlembagaan dan tidak sah.

Dia mengatakan mahkamah bersetuju dengan hujah peguam Ezra, Zulkifli Che Yong mengenai perkara itu.

“Jika mahkamah di sini memberikan DNAA (terhadap Ezra) sekalipun, itu hanya akademik kerana tidak ada tindakan lebih lanjut yang dapat diambil oleh Jais.

“Kes ini tidak sah sejak penangkapan hingga keputusan pendakwaan Syarie.

“Mahkamah Persekutuan telah menolak kebenaran (Jais untuk membuat rayuan). Sekiranya saya meneruskan (dengan kes Syariah terhadap Ezra), ia sia-sia, ”kata Shukran.

“Oleh itu, Mahkamah (Rendah Syariah) membebaskan dan melepaskan Ezra dari tuduhan di bawah Seksyen 16 (1) (a) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Selangor) 1995,” kata hakim.

Dengan membenarkan permohonan pendakwaan untuk merampas 180 buku, hakim menunjukkan bahawa mahkamah diberi kuasa untuk melakukannya ketika memutuskan bahawa buku-buku tersebut memiliki unsur-unsur yang bertentangan dengan prinsip Islam.

Shukran mengatakan bahawa berdasarkan keterangan saksi pendakwaan, jelas bahawa buku-buku itu mengandungi unsur pluralisme dan menghina nabi.

“Terdapat risiko tinggi (bahawa buku itu) boleh menjejaskan akidah umat Islam, terutama di Selangor,” katanya.

Berkenaan dengan penolakan permohonan untuk melarang Ezra dari bercakap mengenai perkara itu, Shukran memutuskan bahawa ia bukan perintah yang tepat untuk dikeluarkan.

Dia mengatakan ini kerana tertuduh, seperti anggota masyarakat lain, memiliki hak individu untuk bersuara, selagi mengikut batas undang-undang dan tidak melibatkan fitnah.

“Perlembagaan Persekutuan menetapkan hak asas kebebasan bersuara, yang juga ditentukan oleh Syarak (prinsip Islam).

“Ini selagi tidak ada fitnah yang dilemparkan terhadap orang lain, dan selagi mengikut batas yang dibenarkan,” katanya.

Pendakwaan dilakukan oleh pendakwa Syarie Zamniazura Mohd Sarin.

Ketika ditemui selepas prosiding, Ezra menyatakan rasa gembira kerana kes ini telah berakhir sejak ia dimulakan pada 2012.

“Sudah lapan tahun, saya sangat gembira kes ini akhirnya selesai,” katanya ketika ditemui media.

https://mykmu.net/2018/03/15/kebebasan-media-tidak-akan-berlaku-sekiranya-mahathir-berkuasa/

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker