Mahkamah arah Zuraida fail pernyataan bela diri isu saman PKR

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengarahkan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin untuk mengemukakan pernyataan pembelaan terhadap saman PKR berhubung tindakan Zuraida meninggalkan parti itu.

Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Norhatini Abd Hamid mengeluarkan arahan ini semasa pengurusan kes pagi tadi.

Peguam plaintif Chiew Choon Man mengesahkan arahan mahkamah ketika dihubungi Malaysiakini petang ini.

“Mengikut pengurusan kes pagi ini di hadapan Timbalan Pendaftar Norhatini Abd Hamid, dia telah memberikan arahan seperti berikut, (di antaranya untuk pernyataan) pembelaan yang akan diajukan pada 31 Desember 2020,” katanya.

Peguam itu mengatakan bahawa mahkamah juga mengarahkan agar jawapan penggugat terhadap pernyataan pembelaan diajukan pada 15 Januari 2021, dan bahawa setiap permohonan interlokutori yang mungkin ingin diajukan oleh pihak terlibat mesti dilakukan selewat-lewatnya pada 29 Januari tahun depan.

Dia mengatakan bahawa mahkamah juga menetapkan 4 Februari tahun depan untuk pengurusan kes perkara itu.

Chiew juga mengatakan bahawa plaintif berjaya mengemukakan surat tuntutan saman itu pada Zuraida pada 1 Disember tahun ini.

Dia mengesahkan bahawa wakil Zuraida, Tetuan Zharif Nizamuddin, memfailkan Memorandum Penampilan pada 11 Disember.

Kalau anda terlepas…

PULASAN | Hikayat siasah bersilap mata
Pada 2 Oktober, dilaporkan bahawa PKR mengajukan saman mahkamah sebanyak RM10 juta terhadap Zuraida yang merupakan bekas naib presiden parti itu kerana meninggalkan parti.

Writ saman menyenaraikan Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail sebagai bertindak bagi parti itu dalam saman berkenaan.

Zuraida bersama 11 ahli parlimen lain yang diketuai oleh bekas timbalan presiden PKR Azmin Ali, meninggalkan parti itu pada bulan Februari untuk menyokong Bersatu, Umno-BN dan GPS dalam membentuk Perikatan Nasional.

Berikutan itu, beberapa anggota dewan di berbagai negeri yang berpihak kepada Azmin juga keluar dari parti itu.

Sebelum bertanding pada pilihan raya umum 2018, semua anggota parlimen PKR dikatakan telah menandatangani perjanji bahawa mereka akan dikenakan denda RM10 juta jika mereka meninggalkan parti itu setelah dipilih sebagai Adun atau ahli parlimen. Mk

Zuraida dakwa Anwar cuba yakinkannya Azmin dalam video seks

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker