Pemimpin MCA gesa Australia hukum tentera terlibat bunuh rakyat Afghanistan

Seorang pemimpin MCA mendesak Australia untuk menuntut para tenteranya yang terlibat dalam pembunuhan 39 orang awam di Afghanistan.

Dalam satu kenyataan hari ini, Pengerusi Biro Komunikasi dan Diplomasi Antarabangsa MCA, Tee Ching Seng mengatakan pembunuhan warga Afghanistan, yang tidak berlaku di medan perang, bukan sahaja tidak dapat dimaafkan tetapi ia adalah kejahatan terhadap kemanusiaan.

“Saya berharap Australia akan memberi keadilan kepada para korban dan komited dalam mempertahankan sistem kehakiman dan undang-undang antarabangsa yang baik di negara itu.

“Perdana Menteri Australia Scott Morrison mengatakan bahawa penemuan laporan itu ‘mengganggu’ tetapi menegaskan bahawa tuduhan jenayah perang mesti ditangani oleh sistem perundangan Australia.



“Langkahnya untuk mengumumkan penubuhan agensi baru, melantik penyiasat khas untuk mengawasi dan memulai penyiasatan jenayah untuk jenayah perang sangat dialu-alukan,” katanya.

Tee berharap 19 tentera Asutralia berkenaan akan didakwa dan kepemimpinan tentera juga harus bertanggungjawab untuk memastikan kejadian serupa tidak berulang.

“Menurut peraturan perang, para pesalah ketenteraan Australia ini tidak menghiraukan kehidupan warga Afghanistan berkenaan dan mengambil tindakan undang-undang sendiri yang menyebabkan korban nyawa. Tingkah laku mereka mengkhianati kepercayaan Afghanistan yang meminta bantuan Australia.

“Kerajaan Australia harus mempertimbangkan tindakan termasuk pendakwaan jenayah terhadap mereka yang bertanggungjawab atas jenayah perang, pembayaran segera pampasan kepada mangsa dan keluarga mereka, penghentian penghargaan dan pingat bagi mereka yang terlibat,” katanya.



Bulan lalu dilaporkan, inkuiri mengenai tuduhan jenayah perang di Afghanistan, yang ditubuhkan oleh Angkatan Pertahanan Australia pada bulan Mac 2016, mendapati bahawa tentera Australia membunuh 39 warga awam dan tawanan secara tidak sah.

Menurut laporan itu, tidak satu pun dari 39 pembunuhan yang didakwa melanggar undang-undang itu berlaku dalam pertempuran, dan warga Afghanistan yang mati bukan sebahagian daripada pasukan bersenjata.

Australia telah meminta maaf atas tindakan kejam itu dan berjanji akan mengambil tindakan terhadap tentera yang terlibat dalam pembunuhan tersebut. Awani



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker