Dasar nadir bumi untuk elak penyalahgunaan kerajaan negeri

Dasar nadir bumi untuk elak penyalahgunaan kerajaan negeri

Walaupun antara tema yang dinyatakan dalam kajian separuh penggal Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) adalah menuju “memajukan pertumbuhan hijau” ke arah negara rendah karbon, kerajaan juga berkata ia akan membangunkan dasar untuk membuka industri elemen nadir bumi (REE).

Dasar itu – yang menurut Perdana Menteri Anwar Ibrahim bertujuan untuk menghalang eksploitasi REE dan kehilangan sumber serta akan menjamin “pulangan maksimum untuk negara” – dilihat sebagai hipokrit memandangkan kesan alam sekitar aktiviti perlombongan.



Ini terutamanya kerana deposit nadir bumi yang lumayan yang dianggarkan oleh pelan itu mampu meningkatkan KDNK sebanyak RM9.5 bilion berada di hutan negara ini.

Bagaimanapun, Menteri Ekonomi Rafizi Ramli, yang menerajui RMK-12, telah menolak dakwaan seumpama itu.

Malah, Rafizi berkata adalah penting bagi pentadbiran persekutuan untuk membangunkan rangka kerja untuk melarang eksport REE bagi menghalang kerajaan negeri daripada meluluskan aktiviti perlombongan mengikut kehendak mereka atau Malaysia berisiko kehilangan mineral tersebut secara keseluruhan dalam dua hingga tiga tahun akan datang.

“Ini sebenarnya sebab kita perlu menyegerakan (rangka kerja) ini. Hutan dan galian adalah di bawah bidang kuasa negeri. Mereka (kerajaan negeri) boleh melakukan apa yang mereka mahu.



“Memburukkan lagi, dari perspektif negara, kami benar-benar tidak mendapat apa-apa nilai dengan hanya mengeksport bahan mentah,” katanya.

Katanya, tanpa rangka kerja sebegitu, negeri-negeri akan bebas membenarkan syarikat penerokaan dan perlombongan melombong nadir bumi dan mengeksport bahan mentah, tetapi mendapat sedikit pulangan.

“Dan dalam masa yang singkat, tiba-tiba, mereka telah mengeluarkan segala-galanya dan negara tidak mendapat apa-apa kecuali kemusnahan alam sekitar dan lombong yang mereka tinggalkan,” kata Rafizi.



Perlombongan nadir bumi telah pun dimulakan di beberapa negeri, termasuk di Kedah apabila pada 18 Julai lalu, siasatan antirasuah telah dimulakan terhadap Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor atas dakwaan salah guna kuasa ke atas perlombongan REE di negeri itu.

Perlombongan itu didakwa dijalankan secara haram dan mengakibatkan kerugian kepada kerajaan negeri.

Beberapa kertas siasatan telah dibuka di bawah Seksyen 17(A) dan Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009.

Semalam, Ketua SPRM Azam Baki memberitahu New Straits Times bahawa Sanusi akan dipanggil dalam tempoh dua minggu akan datang berhubung isu kecurian mineral REE.



Suruhanjaya pencegahan rasuah itu berkata siasatan SPRM terhadap kes berkenaan hampir selesai.

Sementara itu, Rafizi berkata adalah logik untuk Putrajaya mahu membangunkan keseluruhan aliran industri REE meliputi huluan, pertengahan dan hiliran, bukan hanya sekadar mengeksport mineral mentah.

Dia menegaskan bahawa langkah kerajaan untuk membangunkan industri nadir bumi di Malaysia tidak seharusnya dibandingkan dengan operasi yang pernah dilakukan oleh pengeluar nadir bumi Lynas Corporation – yang memproses bahan yang diimport dari Australia.

“Prinsip kami ialah apa sahaja (galian) milik kami, kita akan menguruskannya, kita akan mendapat nilai terbaik untuknya. Kita boleh mengimbangi kos dan risiko menyimpannya di sini.



“Ia sebenarnya bukan membandingkan epal dengan epal mengenai Lynas. Nadir bumi (yang diproses oleh Lynas) adalah dari Australia, ia dihantar ke sini untuk pemprosesan hulu, larut lesap, dan sebagainya untuk membuang sisa.

“Sisa itu disimpan di sini. Produk perantara, yang mana nilainya terletak, dihantar semula.”

Bagaimanapun, dia mengakui kerajaan masih belum menemui penyelesaian untuk melombong mineral REE secara mampan alam sekitar.

“Saya tidak semestinya mempunyai semua jawapan sekarang tetapi itu adalah dasar kerajaan.



“Cara ia berfungsi dalam perkhidmatan awam ialah apabila dasar dibuat, semua kebimbangan ini akan dipetakan dan ia menjadi sebagai peraturan satu demi satu.

“Jadi kebimbangan mengenai keseimbangan antara kebimbangan alam sekitar dan amalan terbaik untuk pengekstrakan, semua itu adalah jenis perkara yang kita perlukan. Tetapi sekarang, kami tidak (ada rangka kerja),” jelasnya. Mk

Dasar nadir bumi untuk elak penyalahgunaan kerajaan negeri

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Kak KM maki suami langgar kereta kesayangan? (Video)

Abah pilih dia ceraikan mak dan anak-anak sekali

Azhar Ali kembali ‘Scam’ jadi Perdana Fellow Di MITI?

Aisar Khaled payung ‘rider makanan’ motosikal baharu selepas motorsikal lama disita JPJ [VIDEO]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker