Tolak boikot KK Mart anjuran Akmal, gesa kumpulan NGO

Tolak boikot KK Mart anjuran Akmal, gesa kumpulan NGO

Kumpulan orang awam pelbagai latar belakang dan kaum menggesa semua pihak menolak suara sumbang Pemuda Umno yang menggerakkan gesaan boikot terhadap KK Mart berhubung isu stoking tertera kalimah Allah.

Dalam kenyataan bersama dikeluarkan 40 individu itu, mereka meminta semua pihak menerima proses penyiasatan dan keadilan dari pihak berkuasa yang telah dijalankan sejak kontroversi terbabit cetus dua minggu lalu.



“Kami, rakyat Malaysia dari semua agama,dan semua kaum, menghormati semua nama-nama Tuhan dari semua agama termasuk nama Allah bagi orang Islam.

“Justeru kami menerima permohonan maaf KK Mart terhadap kesilapan dan kecuaian wujudnya stoking berlabel Allah di dua buah cawangan dari lebih 800 jumlah cawangan lain,” katanya yang bimbang lebih 5,000 pekerja di serbaneka itu akan terjejas dengan tindakan boikot Pemuda Umno.

Kumpulan tersebut antaranya diwakili Pensyarah Universiti UCSI Tajuddin Rasdi; bekas Ahli Parlimen Sungai Benut Tawfik Ismail; Pensyarah Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) Teh Yik Koon dan Presiden Persatuan Patriot Kebangsaan, ⁠Zarazilah Mohamed Ali.

Pengasas Pergerakan Rapera, Jahaberdeen Mohamed Yunoos; Pengarah Pengajian Asia Universiti Tasmania, James Chin dan beberapa wakil dari Sabah serta Sarawak iaitu Remy Majangkim dan Henry Joseph.



Kumpulan itu berkata pihaknya kecewa di atas tindakan Pemuda Umno mensia-siakan nasihat Perdana Menteri Anwar Ibrahim untuk membiarkan isu rangkaian kedai serbaneka itu diselesaikan oleh pihak berkuasa.

Minggu lalu, Anwar dan Timbalannya Zahid Hamidi yang juga presiden Umno menyeru semua pihak tidak memanjangkan lagi isu stoking tertera kalimah Allah.

Kontroversi tercetus susulan penularan gambar di media sosial, memaparkan stoking tertera kalimah Allah di sebuah kedai KK Mart. Kilang yang terbabit dengan kontroversi ini menutup operasi, manakala KK Mart memohon maaf atas kejadian itu.

Jumaat lalu, Majlis Tertinggi Umno menyokong penuh pendirian Ketua Pemuda Dr Akmal Saleh berhubung isu penjualan stoking ini, di sebalik kritikan daripada pelbagai pihak. FMT



Tolak boikot KK Mart anjuran Akmal, gesa kumpulan NGO

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Bekas isteri Safee Sali dedah cerita sebenar



Mia Khalifa gaduh dengan Makcik Israel

Saya dah pindah ke Mongolia – Abby Abadi



Farhash rakan perniagaan Sultan Muhammad V



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker