Penangan Ustaz Somad, 50,000 banjiri Dataran Sejarah

Penangan Ustaz Somad, 50,000 banjiri Dataran Sejarah

AYER KEROH: Kehadiran pendakwah Nusantara, Ustaz Abdul Somad ke program Melaka Munajat, malam ini, mencetuskan ‘tsunami umat’ apabila lebih 50,000 pengunjung membanjiri Dataran Sejarah di sini.

Keadaan yang jarang berlaku di Bandaraya Bersejarah itu menyaksikan kebanjiran umat Islam ke program agama terbabit sehingga menyebabkan kesesakan lalu lintas sepanjang lebih lima kilometer.



Bermula jam 7 malam, suasana di Dataran Sejarah diwarnai dengan alunan selawat dan qasidah yang diketuai Ustaz Sayyid Arshid sebelum laungan azan Maghrib oleh Ustaz Abdul Karim Al-Makki.

Ceramah berkaitan Maal Hijrah dimulakan Ustaz Abdul Somad bermula jam 9.15 malam yang berkisar mengenai perkembangan Islam Nusantara selain menasihati pengunjung supaya sentiasa patuh dan taat kepada perintah Allah dan Rasulullah SAW.

Program diserikan dengan kehadiran Yang di-Pertua Negeri, Tun Mohd Ali Mohd Rustam; EXCO Kanan, Datuk Rais Yasin; EXCO Pendidikan, Pengajian Tinggi dan Hal Ehwal Agama negeri, Datuk Rahmad Mariman serta beberapa pendakwah tempatan.

Program anjuran kerajaan negeri bersempena dengan kedatangan tahun baharu hijrah yang akan disambut pada 19 Julai ini, bermula dengan solat Maghrib dan Isyak berjemaah selain zikir munajat, persembahan nasyid serta ceramah khas.



Ustaz Abdul Somad ke Malaysia dalam siri jelajah sempena tahun baharu hijrah sehingga 16 Julai ini.

Pada sebelah siang tadi, beliau mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Putrajaya.

Esok, beliau dijadual ke Masjid Negeri Shah Alam jam 9 pagi sebelum ke Stadium Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Lumut jam 8.30 malam.

Pada Sabtu pula, Ustaz Abdul Somad ke Masjid Daerah Manjung, Perak jam 8.30 pagi serta Dataran Merdeka, Kuala Lumpur (9 malam).



Sementara Ahad pula, pendakwah itu akan berceramah di Masjid Tengku Ampuan Jemaah, Bukit Jelutong, Selangor jam 8.30 pagi sebelum pulang ke Indonesia. BH

Penangan Ustaz Somad, 50,000 banjiri Dataran Sejarah

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Dituduh jual agama dengan pakai tudung ‘on off’, Baby Shima saman PU Syed dan Ketua Pemuda PAS Pahang

Terkejut tengok Ameera Khan di gimnasium (Video)



Harinya akan tiba bila dia pergi, Amy doakan untuk anaknya Alexander

Angkuh dan berlagak samseng, pekerja pasar raya ditahan Polis



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker