DUN Negeri Sembilan bubar 30 Jun

DUN Negeri Sembilan bubar 30 Jun

Kerajaan Negeri Sembilan akan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada 30 Jun ini bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Negeri (DUN).

Menteri Besar, Datuk Seri Aminuddin Harun, berkata beliau akan mempersembahkan perkara itu kepada Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir dalam masa terdekat.

Katanya, DUN Negeri Sembilan akan terbubar dengan sendirinya pada 2 Julai tahun ini.

“Saya dah bagi tahu awal bahawa kita akan bubar (DUN) pada 30 Jun ini, bermakna 1 Julai itu tiada lagi (kerajaan negeri ini).

“Saya akan maklumkan perkara ini kepada Tuanku, malah sebelum ini pun saya sudah bagi tahu dan biasa bincangkan dengan Tuanku (mengenai pembubaran DUN),” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Mingguan EXCO di Bilik Gerakan Wisma Negeri di sini, hari ini.

Negeri Sembilan antara enam negeri yang akan mengadakan PRN termasuk Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Kelantan dan Terengganu.

Pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), Pakatan Harapan (PH) memenangi 20 daripada keseluruhan 36 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Negeri Sembilan manakala bakinya iaitu 16 kerusi dimenangi Barisan Nasional (BN). BH

DUN Negeri Sembilan bubar 30 Jun

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Dolla mahu terbang tinggi

Ini sebab ramai bau wangi waktu malam

Mia Khalifa Jadi Pensyarah Di Oxford Universiti

Seluar dalam Fify Azmi jadi perhatian

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker