PAS yang sebenarnya miskinkan Kedah, Kelantan, Terengganu

PAS yang sebenarnya miskinkan Kedah, Kelantan, Terengganu

Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor diminta bermuhasabah diri selepas mengeluarkan kenyataan mendakwa negeri Jelapang Padi itu ‘diarahkan’ menjadi miskin.

Anggota dewan undangan negeri (Adun) Permatang Pasir Faiz Fadzil berkata PAS sepatutnya belajar bertanggungjawab ke atas kemiskinan dan kemunduran negeri Kelantan, Terengganu dan Kedah.

Katanya, keadaan itu memaksa anak-anak muda merantau ke negeri-negeri lain termasuk Pulau Pinang yang menjanjikan peluang pekerjaan.

“Walaupun Pulau Pinang lebih kecil daripada ketiga-tiga negeri ombak hijau itu, namun pembangunan ekonomi Pulau Pinang jauh lebih baik dengan rekod pertumbuhan ekonomi tertinggi dalam negara pada tahun 2021 pada kadar 6.8 peratus di saat krisis ekonomi akibat pandemik Covid-19.

“Sumbangan kepada KDNK pula meningkat kepada kadar 7.1 peratus bagi tahun yang sama.

”Kenyataan Muhammad Sanusi baru-baru ini kononnya Kedah ‘diarahkan’ menjadi miskin hanyalah cubaan untuk menutup kelemahan kepimpinan PAS menjelang pilihan raya negeri (PRN) tidak lama lagi,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Terdahulu Sanusi mendakwa pentadbiran Kedah sama ada yang sekarang atau sebelum ini tertakluk kepada dasar persekutuan dalam hal penggunaan tanah dan itu membawa kepada kadar kemiskinan yang tinggi di negeri itu.

Katanya, negeri terbabit memiliki kawasan yang luas tetapi diarah untuk menanam padi yang disifatkannya sebagai “tanaman paling murah”.

Sementara itu Faiz berkata kenyataan Sanusi seolah-olah menyalahkan industri penanaman padi atas kemiskinan Kedah.

Katanya, kenyataan itu ibarat menyalahkan pesawah atas kemunduran negeri itu yang menurutnya berpunca daripada kegagalan pentadbiran PAS sendiri.

“Sanusi mengeluh Kedah terpaksa menyediakan 130,000 hektar tanah untuk penanaman padi, iaitu 13.8 peratus keluasan negeri tersebut.

“Namun, ini tidak jauh berbeza berbanding Pulau Pinang di mana tanah seluas 12,100 hektar ditanam padi, iaitu 11.5 peratus daripada jumlah keluasan negeri Pulau Pinang.

“Lebih mengagumkan, Pulau Pinang mencatatkan purata penghasilan padi tertinggi di Malaysia pada tahun 2022, mengalahkan Kedah.

“Jika Pulau Pinang boleh menjadi salah satu penyumbang ekonomi utama negara tanpa mengabaikan sektor pertanian, mengapa perlu Sanusi mengeluh?” soal pemimpin Amanah itu.

Tambahnya amat pelik melihat data yang merekodkan kemiskinan mutlak di Kedah yang tinggi walaupun negeri itu mempunyai hub teknologi Kulim Hi-Tech Park dan pusat pelancongan terkemuka dunia seperti Pulau Langkawi.

Jelasnya, setakat 2019 kadar kemiskinan mutlak di Kedah adalah 8.8 peratus, Kelantan (12.4 peratus) dan Terengganu (6.1 peratus).

“Sebaliknya, kadar kemiskinan mutlak di Selangor dan Pulau Pinang adalah masing-masing 1.2 peratus dan 1.9 peratus. Hakikatnya, kerajaan PAS Kedah tidak memainkan peranan secukupnya untuk membangunkan industri tempatan dan menarik masuk pelaburan antarabangsa yang berkualiti.

“Pelaburan yang masuk ke Kulim Hi-Tech Park dicapai atas usaha agensi Kerajaan Persekutuan seperti Mida dan Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri, manakala Pulau Langkawi juga telah dimajukan oleh Lembaga Pembangunan Langkawi.

“Sejauh mana pula usaha kerajaan PAS Kedah dalam menarik pelaburan sebegini?” ujarnya.

Justeru tambah Faiz yang juga anak bekas presiden PAS, rakyat Kedah, Kelantan dan Terengganu perlu menilai betul-betul parti manakah yang harus dipilih bagi mentadbir di peringkat negeri.

“Kesejahteraan hidup rakyat bergantung kepada pertumbuhan ekonomi sesebuah negeri. Satu undi untuk PAS dan PN adalah satu undi untuk anti-kemajuan.

“Kesungguhan politik kerajaan perpaduan membangunkan ekonomi negara dan kepesatan ekonomi kerajaan PH di Pulau Pinang dan Selangor perlu dijadikan sandaran PRN ini.

“Sanusi perlu berhenti mencari helah dan salah orang lain dan belajarlah untuk muhasabah diri yang sangat dianjurkan dalam ajaran Islam,” katanya. Mk

PAS yang sebenarnya miskinkan Kedah, Kelantan, Terengganu

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Sampai hari ini saya tak makan ‘pisang’ – Tiz Zaqyah

Razman tidak pernah serik

3 siri nombor pendaftaran WP Putrajaya, FF9, FF99 dan FF999 dibeli individu yang sama

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker