Halim Saad nafi disoal SPRM

Halim Saad nafi disoal SPRM

Usahawan Halim Saad menyangkal laporan media yang mendakwa beliau disoal siasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan penyelewengan RM2.3 bilion berkaitan pembelian saham syarikat tersenarai oleh sebuah konglomerat Malaysia 26 tahun lepas.

“SPRM tidak memanggil saya untuk disoal siasat mengenai isu itu,” kata Halim kepada FMT Business.

Jumaat lepas, media melaporkan bahawa SPRM sedang menyiasat seorang bekas menteri kanan dan seorang ahli perniagaan bergelar “Tan Sri” berhubung dakwaan penyelewengan dana negara.

Menurut sumber, SPRM mula menyiasat kedua-dua individu tersebut selepas nama mereka tersenarai dalam Pandora Papers sebagai mempunyai kaitan dengan tempat berlindung cukai luar pesisir.

Halim, yang kini terlibat dalam industri minyak dan gas (O&G) di luar negara, mengecam akhbar The Edge kerana mengaitkan dirinya dengan pemerolehan saham bernilai RM2.3 bilion.

The Edge melaporkan, sumber SPRM telah mengesahkan bahawa transaksi itu melibatkan pembelian 32.6% kepentingan atau 722.9 juta saham dalam Renong Bhd oleh United Engineers (M) Bhd (UEM) pada harga RM2.3 bilion pada November 1997, di tengah-tengah krisis kewangan Asia.

The Edge juga menerbitkan semula tiga artikelnya mengenai pemerolehan saham Renong UEM dari November 1997 untuk “menyegarkan ingatan pembaca”.

Halim berkata, artikel-artikel itu mencetuskan spekulasi tidak berasas mengenainya dan menimbulkan pertikaian mengenai peranannya dalam pembelian saham Renong oleh UEM.

“Saya cabar mereka kemukakan bukti mengenai salah laku saya dalam urus niaga berkenaan,” katanya.

Halim memainkan peranan penting dalam mengembangkan empayar korporat Renong dari pertengahan 1980-an hingga 1990-an. FMT

Halim Saad nafi disoal SPRM

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Sampai hari ini saya tak makan ‘pisang’ – Tiz Zaqyah

Razman tidak pernah serik

3 siri nombor pendaftaran WP Putrajaya, FF9, FF99 dan FF999 dibeli individu yang sama

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker