70% aset, dana 1MDB diperoleh semula

70% aset, dana 1MDB diperoleh semula

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memperolehi semula kira-kira 70% daripada aset dan dana dikaitkan dengan 1MDB, bersamaan dengan kira-kira RM28.93 bilion.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki, berkata agensi itu berikrar tidak akan berhenti dalam usahanya untuk mendapatkan semula baki 30% aset dan dana dikaitkan kekayaan negara itu.

“Kami sedang dalam usaha memulihkannya di beberapa lokasi di luar negara dan kami tidak akan berhenti,” kata Azam pada sidang media di ibu pejabat SPRM di sini.

“Pengesanan aset masih diteruskan di beberapa tempat di luar negara. Ia tidak akan terhenti,” katanya pada sidang media di pejabat SPRM hari ini.

Minggu lalu, Kementerian Kewangan memaklumkan dua firma pelaburan Abu Dhabi itu bersetuju membayar USD1.8 bilion kepada Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD) dan 1MDB bagi menyelesaikan pertikaian undang-undang.

Kedua-dua pihak terlibat dalam pertikaian undang-undang di United Kingdom dengan mendakwa Ipic dan Aabar bersubahat dalam skandal 1MDB.

Penyelesaian itu dicapai dalam prosiding undang-undang yang berlangsung di Mahkamah Timbang Tara Antarabangsa London dan Mahkamah Tinggi London. FMT

BERITA LANJUT MENYUSUL

70% aset, dana 1MDB diperoleh semula

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Ceramah Ustaz Wadi Annuar pula dibatalkan di Selangor

Rasa Macam Nak Bagi Penampar, Awie Naik Angin

Tetamu tidak hadir majlis perkahwinan, Pengantin rugi RM121,000

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker