Saya belum lihat surat JPPM – Saifuddin

Saya belum lihat surat JPPM – Saifuddin

Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail berkata, beliau belum melihat surat dari Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (JPPM) berhubung kelulusan terhadap usul tambahan Perhimpunan Agung Umno supaya jawatan presiden dan timbalan presiden tidak dipertandingkan.

“Saya tidak tengok lagi surat itu. Jadi to be fair (untuk berlaku adil), bagi saya prepare (buat persediaan) untuk saya berkomunikasi dengan pihak yang disebut. Bagi saya peluang untuk tengok surat itu dulu,” katanya lapor Utusan Malaysia.

Saifuddin berkata, beliau baru tiba dari urusan luar negara (Manila, Filipina) dan tidak pernah berkomunikasi dengan mana-mana pihak berhubung perkara tersebut.

Dalam pada itu, Saifuddin berkata, beliau tidak pernah membuat sebarang kenyataan mengenai surat JPPM tersebut dan akan memanggil ketua setiausaha KDN serta pegawainya selepas melihat surat itu.
“Saya tidak akan membuat spekulasi sana sini, (tidak akan ikut) dia ni kata ada surat, dia ni kata tidak ada surat.

“Takkan saya nak buat kenyataan teraba-raba begitu,” katanya.

Semalam, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata parti itu akan mendedahkan surat daripada JPPM yang menyatakan Umno tidak melakukan sebarang kesalahan berhubung usul tiada pertandingan dua jawatan tertinggi.

Katanya, beliau meminta setiausaha agung Umno menerbitkan salinan diperoleh daripada KDN itu.

Terdahulu, Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob meminta Zahid mendedahkan surat daripada JPPM yang menyatakan Umno tidak melakukan sebarang kesalahan berhubung usul tiada pertandingan dua jawatan tertinggi itu.

Katanya, Zahid perlu menunjukkan surat itu secara terbuka kerana terdapat dua laporan berita berbeza mengenai hasil siasatan JPPM.

Dalam PAU pada Jan lalu, parti itu meluluskan usul tiada pertandingan untuk jawatan presiden dan timbalan presiden dalam pemilihan parti akan datang.

Bagaimanapun, JPPM pada bulan lalu dilaporkan menyiasat kemungkinan berlakunya pelanggaran perlembagaan parti selepas usul itu diluluskan.

Siasatan itu dibuat selepas dua ahli Umno memfailkan aduan kepada JPPM mendakwa tindakan membentangkan usul itu di perhimpunan agung melanggar Artikel 10 perlembagaan parti itu. FMT

Saya belum lihat surat JPPM – Saifuddin

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Ceramah Ustaz Wadi Annuar pula dibatalkan di Selangor

Rasa Macam Nak Bagi Penampar, Awie Naik Angin

Tetamu tidak hadir majlis perkahwinan, Pengantin rugi RM121,000

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker