Suami doktor berang tiada tindakan terhadap gangguan seksual dihadapi isterinya

Berang kerana kurangnya maklum balas daripada Kesihatan Kesihatan terhadap aduannya.

Suami doktor berang tiada tindakan terhadap gangguan seksual dihadapi isterinya

Suami kepada doktor kanan yang didakwa mengalami gangguan seksual oleh pihak atasannya, berang kerana kurangnya maklum balas daripada Kesihatan Kesihatan terhadap aduannya.

Lelaki yang mahu dikenali sebagai John, itu berkata berat badan isterinya susut 20 kilogram (kg) kerana mengalami stress.



Katanya, isterinya telah mengadu bahawa pengarah hospital tempatnya bekerja telah membuat komen berbaur lucah kepadanya di hadapan orang lain. Dia mengeluarkan kata-kata seperti “You sepatutnya layan saya”. Dia juga bertanya “Adakah anda seekor singa atau harimau?”

John berkata isterinya memberitahu bahawa pengarah terbabit turut mengulas mengenai pakaian wanita seperti warna pakaian dalam ketika mereka bermesyuarat.

Menurutnya, kementerian telah melakukan dua siasatan tahun lepas namun isterinya, seorang timbalan pengarah di hospital itu masih belum dimaklumkan mengenai hasilnya.

Siasatan berasingan oleh jabatan kesihatan negeri telah mengeluarkan amaran kepada pengarah terbabit namun dia masih kekal memegang jawatannya.



FMT telah cuba mendapatkan pengesahan daripada pegawai kesihatan dan sedang menunggu jawapan.

John berkata dia telah berhubung dan menghantar emel kepada pegawai atasan kementerian, malah perdana menteri juga namun tidak berhasil.

Satu temujanji dengan Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa Rabu lalu dibatalkan, mungkin kerana beliau mempunyai pertemuan dengan doktor pada petang itu. Zaliha telah memberitahu FMT dia terbuka untuk menetapkan tarikh lain.

John berkata jabatan kesihatan negeri melakukan siasatan selepas dimaklumkan mengenai kelakuan doktor itu ketika mesyuarat, dan siasatan turut dibantu isterinya dan doktor kanan lain.



Amaran telah dikeluarkan tetapi pengarah itu kekal dalam jawatannya, kata John.

Tambahnya, dia dan isterinya memilih untuk tidak membuat laporan polis atau mengambil tindakan undang-undang kerana bimbang akan kesan yang diterima daripada Kementerian Kesihatan.

Pada September 2018, seorang ketua jabatan ortopedik di sebuah hospital awam di Lembah Klang dilaporkan digantung kerja selama dua bulan selepas pegawai perubatan wanita muda menuduhnya melakukan gangguan seksual.

Menteri kesihatan ketika itu, Dzulkefly Ahmad, berkata aduan yang dibuat sebelum laporan media itu tidak dikendalikan secara menyeluruh. “Hanya apabila saya berkata akan bertindak, ramai (38 saksi) secara sukarela tampil ke hadapan,” katanya, menurut New Straits Times. FMT



Suami doktor berang tiada tindakan terhadap gangguan seksual dihadapi isterinya

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Pukulan KO Jojo tumbangkan lawan hanya dalam 16 saat



Ini kata Erra tentang krisis rumah tangga bekas suaminya

Hafidz Roshdi dituduh mental dan psiko, masih berminat komen IG bekas isteri



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker