Juruterbang Batik Air tertidur semasa penerbangan diberi amaran keras

Kementerian Pengangkutan Indonesia memberi amaran keras kepada Batik Air susulan insiden juruterbang dan pembantu juruterbang syarikat penerbangan komersial itu tertidur semasa penerbangan dari Sulawesi Tenggara ke Jakarta baru-baru ini.

Dalam satu kenyataan, ketua pengarah penerbangan awam kementerian M. Kristi Endah Murni berkata siasatan menyeluruh bakal dijalankan dan hukuman akan ditentukan berdasarkan hasil siasatan pasukan penyiasat.

“Seorang pemeriksa kapal terbang akan dihantar untuk menangani Penyelesaian Isu Keselamatan, menentukan punca dan mengesyorkan tindakan sewajarnya terhadap pengendali syarikat penerbangan dan pengawal selianya,” katanya.



Laporan awal Jawatankuasa Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan mendedahkan bahawa kedua-dua juruterbang itu tertidur kira-kira 28 minit semasa penerbangan Batik Air BTK6723 pada 25 Januari.

Kedua-dua juruterbang itu kini digantung mengikut prosedur dalaman.Walaupun terdapat beberapa kesilapan navigasi, pesawat itu yang membawa 153 penumpang dan empat pramugari, selamat mendarat tanpa sebarang kecederaan.

Kristi menegaskan bahawa syarikat penerbangan mesti mengutamakan masa dan kualiti rehat untuk juruterbang dan kru penerbangan kerana ia mempengaruhi tugas mereka semasa penerbangan.

“Kami juga akan meneliti operasi penerbangan malam di Indonesia khasnya berkaitan pengurusan risiko keletihan bagi Batik Air dan semua pengendali syarikat penerbangan,” katanya. – Bernama



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Rayuan jangan boikot Starbucks, netizen ‘sekolahkan’ Vincent Tan



Toshiba bakal muflis?

Ajai tolak berduet dengan Nourul, dah tak ada rasa katanya,



Elly menggigil dicabul ustaz



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker