Tommy berkeras dakwa Shahrir Samad sedangkan siasatan tidak lengkap – pegawai penyiasat SPRM

Oleh Norzahira

KERAJAAN Pakatan Harapan ketika Mahathir menjadi Perdana Menteri dilihat melancarkan gerakan menyerang pemimpin UMNO secara agresif walaupun pendakwaan yang dibuat langsung tidak masuk akal.

Memetik sumber, ramai pihak dikatakan terkejut apabila pegawai penyiasat SPRM sendiri memberitahu mahkamah bahawa Tommy masih berkeras untuk mendakwa Shahrir Samad walaupun siasatan tidak lengkap.



Tommy Thomas juga dikatakan telah melakukan perkara yang sama dalam kes SRC Najib.

Beliau mengangkat sumpah sebagai Peguam Negara pada Jun 2018. Pada 4 Julai 2018, Tommy telah pun mendakwa Najib di mahkamah. Betapa terdesaknya kerajaan Pakatan Harapan Mahathir mahu menganiaya Najib.

Kes SRC Najib sepatutnya tidak didakwa berdasarkan pengakuan Tommy dalam bukunya sendiri ‘My Story: Justice in Wilderness’ bahawa beliau tidak bersedia untuk mendakwa kes SRC. Oleh itu, Tommy telah membantah keras apabila Hakim asal Sofian mahu menetapkan tarikh perbicaraan selepas Najib didakwa.

Tommy mengesahkan dalam bukunya, pasukan Peguam Negara belum pun memulakan kerja untuk mengumpul dokumen untuk perbicaraan. Ia dikatakan antara punca Tommy marah pada Sofian dan sangat gembira apabila Sofian digantikan dengan Nazlan.



Perkara penting yang perlu kita ketahui, siasatan belum selesai apabila Najib didakwa.

Sekiranya Penyiasatan selesai, maka perkara berikut akan dikemukakan semasa perbicaraan di mahkamah tinggi melainkan ia sengaja dihalang oleh pasukan Tommy.

1. Akaun bank keluarga Zeti yang merupakan saksi utama pendakwaan telah menerima kira-kira RM700 juta daripada Jho Low. Jika Zeti telah menjalankan tugasnya, tiada wang 1MDB akan hilang kerana ia akan disekat daripada dipindahkan ke akaun palsu di luar negara tersebut.

Hanya beberapa tahun kemudian pada 2021 Tommy mengakui bahawa dia tahu tentang peranan yang dimainkan Zeti dan suaminya untuk memudahkan Jho Low.

2. Nor Mohd Yakcop yang menilai, mengesyorkan dan membentangkan kertas SRC kepada kabinet, bukannya Najib, dan Nor yang ditetapkan menjadi saksi pendakwaan utama juga menerima RM85 juta daripada Jho Low setahun sebelum membentangkan kertas SRC kepada kabinet.

3. Kedua-dua orang yang menguruskan akaun bank Najib, Azlin dan Nik Faisal telah dibayar RM5 juta oleh Jho Low – yang secara langsung bercanggah dengan penghakiman Nazlan bahawa tiada bukti bahawa kedua-duanya telah mendapat manfaat dari segi kewangan.

4. Sebab mengapa Kementerian Kewangan Saudi telah memindahkan sebanyak RM642 juta ke akaun Ambank Najib akan didedahkan kepada mahkamah. Sebaliknya, mahkamah dan pendakwaan telah menjelaskan mengapa begitu banyak wang daripada kerajaan Saudi diberikan kepada Najib dan hanya menolak cerita derma Arab sebagai cerita dongeng.

5. Maybank di mana Nazlan adalah Ketua Peguam Undang-undang yang mengesyorkan dan mendapat bayaran RM800k untuk menubuhkan SRC – bukan Najib seperti yang dinyatakan oleh Nazlan dalam penghakiman bertulisnya.

Jika penyiasatan benar-benar lengkap, kesemua 5 perkara ini akan diterima masuk ke mahkamah sebagai bukti. Sebaliknya, ia tidak pernah disebut dan tidak pernah diambil kira apabila Nazlan menjatuhkan hukuman penjara kepada Najib.

Lebih pelik ialah kedua-dua Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan juga enggan menerima mana-mana bukti berkaitan di atas.



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker