Tok Mat belum jejak kaki ke pejabat baharu

Tok Mat belum jejak kaki ke pejabat baharu

TOKYO: Biarpun belum menduduki pejabat baharunya, Menteri Luar baharu dilantik, Mohamad Hasan melaksanakan tugas dengan lancar dan Tokyo menjadi medan ujian untuknya.

Beliau juga dikenali sebagai Tok Mat, kini sebahagian delegasi rasmi Perdana Menteri, Anwar Ibrahim dalam lawatan kerja mereka ke Jepun.



Peralihan penting ini berlaku susulan pelantikan Mohamad sebagai menteri luar baru-baru ini, peranan yang digalasnya selepas rombakan Jemaah Menteri diumumkan dua hari sebelum lawatan ke Tokyo. Beliau menggantikan Zambry Abdul Kadir yang dilantik menteri pendidikan tinggi.

Ditanya peranan baharunya semasa majlis minum petang diaspora Malaysia di sini, Mohamad secara berseloroh berkata: “Saya belum lagi menjejakkan kaki ke pejabat baharu saya di Putrajaya, tetapi saya sudah ada di sini sekarang sebagai menteri luar.”

Disebabkan kesuntukan masa selepas pelantikannya dan lawatan kerja ini, Mohamad berkata, beliau tidak berpeluang bertemu pegawai kementerian itu atau membuat persiapan terlebih dahulu.

Bagaimanapun di Jepun, beliau dapat memperuntukkan masa daripada jadual padatnya, termasuk bertemu kapten industri bersama perdana menteri dan menghadiri perjumpaan di Kementerian Luar Jepun dengan rakan sejawatnya, Yoko Kamikawa.



Mengenai pertemuannya dengan Yoko, beliau berkata: “Tiada masalah kerana saya pernah berjumpa Yoko sebelum ini semasa saya jadi menteri pertahanan.”

Semasa lawatan itu, Sidang Kemuncak Peringatan Asean-Jepun dan mesyuarat Pemimpin Komuniti Sifar Emisi Asia (AZEC) menawarkan platform terbaik untuk Mohamad membiasakan diri dengan rakan sejawatnya dari negara Asean. FMT

Tok Mat belum jejak kaki ke pejabat baharu

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Sherie Merlis hangat bercinta dengan rakan artis?

Sudahlah Amy – Amir Ukays



Atilia kini bergelar pensyarah

Anak saya merintih 40 minit depan mata saya



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker