Otak pemain bola sepak lebih cenderung merosot pada usia tua

LONDON – Pemain bola sepak lebih berisiko mengalami kemerosotan kesihatan otak pada usia melebihi 65 tahun berbanding populasi umum, demikian menurut satu kajian yang diterbitkan semalam.

Dinamakan SCORES, kajian berpangkalan di Universiti Anglia Timur, timur England itu menggunakan sistem online untuk menilai fungsi kognitif individu dan memantau penurunan kesihatan otak.

Projek itu melibatkan 145 pemain bola sepak profesional termasuk bekas penyerang Crystal Palace, Mark Bright dan dua bekas pemain kelab Norwich, Jeremy Goss serta Iwan Roberts.



Walaupun penyelidik-penyelidik mendapati pemain bola sepak dalam kumpulan umur 40 tahun hingga 50 tahun menunjukkan prestasi lebih baik dalam penilaian berbanding populasi umum, ini tidak berlaku apabila mereka semakin berusia.

Data laporan SCORES itu menyusuli kajian FIELD oleh Universiti Glasgow. Kajian FIELD mendapati pemain bola sepak adalah tiga setengah kali ganda lebih cenderung untuk mati akibat penyakit neurodegeneratif berbanding populasi umum yang sama umurnya.

Penyelidikan itu juga mengundang kembali gesaan supaya pemain bola sepak lebih dilindungi daripada gegaran otak dan kesan jangka panjang akibat perbuatan menanduk bola berulang kali.

Walaupun latihan fizikal yang dikaitkan dengan pemain bola sepak dapat membantu pemain mengekalkan kesihatan otak mereka beberapa tahun selepas persaraan, manfaat itu merosot dari semasa ke semasa.



“Apabila mereka mencapai usia 65 tahun, ketika itulah keadaan mula menjadi tidak kena.

“Bekas pemain bola sepak yang berumur lebih 65 tahun menunjukkan prestasi lebih teruk apabila dinilai untuk perkara seperti masa tindak balas, fungsi eksekutif dan navigasi spatial. Ini adalah tanda amaran awal kesihatan otak yang merosot,” kata ketua penyelidik SCORES, Dr. Michael Grey.

Keluarga bekas pemain England, Nobby Stiles merupakan antara kumpulan pemain dan waris mereka yang merancang menyaman Persatuan Bola Sepak kerana gagal melindungi pemain daripada kecederaan otak.

Stiles meninggal dunia pada Oktober 2020 pada ketika berusia 78 tahun selepas menderita penyakit dementia. Dia juga didapati menghidap encephalopathy iaitu sejenis penyakit pada otak yang disebabkan hantukan berulang kali pada bahagian kepala. – AFP



 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);



KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Baru saja kahwin Dai Syed dah cakap pasal kahwin lain (Video)

Tomok dakwa pekerjanya kena pukau



Farid Kamil Terlepas Hukuman Penjara Sebab Berlakon Watak Anwar Ibrahim?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker