Jack Ma ‘bawa diri’ ke Tokyo

TOKYO: Pengasas Alibaba, Jack Ma dilaporkan menetap di Tokyo selama hampir enam bulan selepas hilang daripada pandangan umum berikutan tindakan tegas China terhadap sektor teknologi

Lapor Financial Times memetik beberapa sumber yang tidak dinamakan, jutawan itu ‘membawa diri’ sejak tindakan tegas itu, termasuk pembatalan IPO daripada syarikat Ant Group milik Ma oleh pengawal selia China dan denda tinggi yang dikenakan kepada syarikat Alibaba.

Menurut laporan itu, beliau menghabiskan sebahagian besar masanya selama enam bulan lalu bersama keluarganya di Tokyo selain melawat Amerika Syarikat (AS) dan Israel.

Akhbar Britain itu berkata, Ma sering mengunjungi beberapa kelab persendirian di Tokyo, dan menjadi pengumpul tegar seni moden Jepun, serta meneroka untuk mengembangkan perniagaannya kepada bidang kelestarian.

Ma dikesan di beberapa tempat sejak hilang dari pandangan umum di China, termasuk di pulau Mallorca Sepanyol tahun lalu.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pegawai China menyasarkan amalan anti-persaingan oleh beberapa nama terbesar negara itu, didorong oleh kebimbangan bahawa firma internet utama mengawal terlalu banyak data dan berkembang terlalu cepat.

Julai ini, Ma dikatakan merancang untuk menyerahkan kawalan Kumpulan Ant untuk mengurangkan pengawal seliaan China dan menghidupkan semula tawaran awam unit pembayaran digital itu.

Gergasi e-dagangnya, Alibaba melaporkan pertumbuhan pendapatan rata pada bulan Ogos untuk kali pertama, ketika China menghadapi kelembapan ekonomi dan kes Covid-19 yang meningkat semula.

Pihak berkuasa Amerika Syarikat (AS) meletakkan syarikat itu dalam senarai pemerhatian yang mungkin menyaksikan ia dinyahsenarai di New York jika tidak mematuhi perintah pendedahan, menyebabkan sahamnya merosot.-AFP

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Nabila Razali nikah senyap-senyap?

Dituduh jadi ejen Israel, Anwar arah polis ambil tindakan – Fahmi

Orang baik dan orang jahat tak boleh duduk bersama – Tuan Ibrahim

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker