Mansuh sekolah vernakular dulu sebelum ada PM bukan Melayu – Mukhriz

Mukhriz Mahathir berkata rakyat Malaysia mesti bergaul antara satu sama lain dari muda sehingga perbezaan mereka diraikan dan tidak berpecah belah.

Mansuh sekolah vernakular dulu sebelum ada PM bukan Melayu – Mukhriz

Presiden Pejuang Mukhriz Mahathir menggesa sekolah vernakular dimansuhkan bagi membolehkan Malaysia mempunyai perdana menteri bukan Melayu yang pertama pada masa akan datang.

Beliau berkata, terdapat keperluan untuk menghapuskan “faktor” yang memecahbelahkan rakyat Malaysia sebelum menarik kemungkinan bukan Melayu mengetuai kerajaan.



Bekas Ahli Parlimen Jerlun itu mendakwa, sekolah vernakular menyebabkan perpecahan antara anak muda Malaysia, hasil aliran pendidikan berasingan.

“Bapa pengasas kita tidak akan bersetuju untuk membiarkan sekolah vernakular era British terus beroperasi selepas Merdeka kerana mereka tahu ia akan mewujudkan lebih banyak perpecahan antara rakyat.

“Kita perlu membenarkan anak-anak kita belajar, bermain dan bergaul antara satu sama lain sehingga perbezaan antara mereka diraikan dan bukan sesuatu yang memecahbelahkan.

“Selepas itu barulah kita boleh berharap untuk melihat seorang bukan Melayu dari kalangan rakyat Malaysia, tanpa mengambil kira warna latar belakang etnik mereka,” katanya dalam catatan Facebook, sebagai respons kepada kenyataan veteran DAP Lim Kit Siang.



Bagaimanapun, Mukhriz mengakui sistem pendidikan negara perlu dirombak secara menyeluruh.

Mukhriz menegaskan seorang perdana menteri perlu mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen di Dewan Rakyat, bermakna mereka memerlukan sokongan orang Melayu.

“Selagi orang Melayu kekal sebagai blok mengundi terbesar dan bersatu, bukan Melayu hanya boleh menjadi perdana menteri jika mereka disokong oleh orang Melayu.

“Mungkin dalam pilihan raya umum akan datang, Pakatan Harapan (PH) boleh meletakkan bukan Melayu sebagai calon perdana menteri, tetapi ia masih harus dilihat sama ada rakyat akan menyokongnya atau mereka Melayu atau bukan Melayu.”



Minggu lalu, Lim menegaskan perlembagaan tidak mengehadkan jawatan perdana menteri kepada orang Melayu, walaupun beliau tidak menjangkakan untuk melihat seorang perdana menteri bukan Melayu dalam hayatnya atau anak-anaknya.

Beliau menambah pemilihan Barack Obama sebagai presiden Amerika Syarikat pada 2008 telah membuatkan ramai orang bukan Melayu terfikir sama ada bukan Melayu boleh menjadi perdana menteri Malaysia suatu hari nanti. FMT

Mansuh sekolah vernakular dulu sebelum ada PM bukan Melayu – Mukhriz

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Ceramah Ustaz Wadi Annuar pula dibatalkan di Selangor

Rasa Macam Nak Bagi Penampar, Awie Naik Angin



Tetamu tidak hadir majlis perkahwinan, Pengantin rugi RM121,000



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker