Majoriti Umno bahagian sokong Ismail sebagai PM selepas PRU15

#PRU15

Majoriti Umno bahagian sokong Ismail sebagai PM selepas PRU15

Sebahagian besar Umno bahagian menyatakan sokongan kepada Ismail Sabri Yaakob untuk kekal sebagai perdana menteri sekiranya Barisan Nasional (BN) memenangi pilihan raya umum ke-15 (PRU15) nanti.

Menurut Bernama, kira-kira 132 Umno bahagian daripada 191 yang mengadakan mesyuarat pada minggu lalu meluluskan usul menyokong Ismail sebagai perdana menteri.



Semalam, Naib Presiden Umno, Mahdzir Khalid berkata, sokongan kepada Ismail itu adalah inisiatif Umno bahagian sendiri bukannya atas arahan sesiapa.

Seorang lagi Naib Presiden Umno, Khaled Nordin berkata, usul itu juga selaras dengan keputusan Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno pada 14 April lalu yang menamakan Ismail sebagai “poster boy” dan calon perdana menteri bagi menghadapi PRU15.

“Seperti apa yang dikatakan presiden (Ahmad Zahid Hamidi) sebelum ini dan ia sudah diputuskan,” katanya kepada Bernama.

Semalam, Zahid juga dilaporkan berkata, BN kekal dengan pendirian Ismail adalah “poster boy” dan calon perdana menteri dan ia tidak akan berubah sekarang kerana Parlimen sudah dibubarkan dan pilihan raya akan diadakan pada tahun ini.



Antara bahagian yang menyatakan sokongan adalah Machang dan Ketereh di Kelantan; Tenggara, Pontian, Parit Sulong dan Tebrau (Johor); Alor Gajah (Melaka); Tampin dan Jelebu (Negeri Sembilan); Padang Terap (Kedah); Arau (Perlis); Kuala Terengganu (Terengganu); dan Libaran (Sabah).

Sementara itu, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang, Musa Sheikh Fadzir berkata, semua 13 bahagian di Pulau Pinang menyokong usul berkenaan. MG

Majoriti Umno bahagian sokong Ismail sebagai PM selepas PRU15


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Zahid Hamidi Sindir Hadi Awang “Jangan ‘Main-Main’ Dengan Durian”

Ismail Sabri adalah calon PM muktamad dari UMNO – Presiden UMNO



Nurul Nazihah yang retung dalam kemalangan baru pulang umrah seminggu



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker