Pendakwaraya akhirnya akan memanggil Zeti untuk jawab pertuduhan mengenai Jho Low

Pasukan peguam Najib Razak mendakwa mereka mempunyai maklumat yang boleh dipercayai bahawa ahli perniagaan buruan Low Taek Jho (Jho Low) sering melawat gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) Zeti Akhtar Aziz ketika itu.

Susulan itu, pihak pendakwaan berkata bahawa mereka akan memanggil Zeti untuk memberi keterangan sebagai saksi pendakwaan untuk menjawab pertuduhan itu.

Pertikaman lidah antara peguam bela utama Muhammad Shafee Abdullah dan timbalan pendakwa raya kanan Gopal Sri Ram berlaku semasa perbicaraan 1MDB terhadap Najib.

Ketika Najib memerhatikan dari kandang tertuduh di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur petang tadi, Shafee pada mulanya menyoal balas bekas pengarah urusan AmBank Cheah Tek Kuang sama ada dia pernah melawat rumah Zeti atau tidak.

Cheah, yang adalah saksi pendakwaan ke-39, memberi keterangan bahawa dia pernah mengunjungi rumah gabenor BNM ketika itu semasa dia mengadakan rumah terbuka di Bukit Tunku di Kuala Lumpur sempena majlis sambutan Hari Raya,

Shafee: Adakah kamu nampak Jho Low pada bila-bila masa di rumahnya?

Cheah: Tidak, tidak.

Shafee: Saya mempunyai maklumat yang boleh dipercayai untuk mencadangkan bahawa Jho Low sering berkunjung ke rumah Zeti.

Cheah: Saya tidak tahu langsung.

Pada ketika ini, Sri Ram membangkitkan bantahan terhadap cara soalan Shafee dikemukakan.

“Kami akan panggil Zeti (untuk berikan keterangan). Jadi, persoalan ini boleh dibangkitkan kepadanya. Dia (Zeti) ada jawapannya. Kami akan panggil dia,” kata pendakwa raya itu kepada mahkamah.

Pemeriksaan balas Shafee kemudiannya tertumpu kepada Nota Jangka Sederhana Islam (IMTN) RM5 bilion yang dikeluarkan pada 2009 oleh Terengganu Investment Authority (TIA) yang kemudiannya dijenamakan semula sebagai 1MDB.

Prosiding di hadapan hakim perbicaraan Collin Lawrence Sequerah juga ditetapkan untuk diteruskan esok serta Khamis minggu ini.

Sebelum ini, pasukan peguam Najib pernah melakukan pemeriksaan balas terhadap saksi pendakwaan jika keluarga Zeti mempunyai peranan dalam kes 1MDB dengan mengenali Low.

Minggu lalu, Cheah memberitahu Mahkamah Tinggi, bahawa Zeti mengetahui tentang akaun Najib akan menerima sumbangan AS$100 juta daripada Arab Saudi pada 2011.

Katanya, dalam pertemuan itu, Zeti mengambil maklum mengenai perkara itu dan memintanya supaya ia perlu dilakukan mengikut peraturan bank dan BNM sedia ada.

Najib, 69, berdepan dengan empat tuduhan menggunakan kedudukannya untuk memperoleh suapan berjumlah RM2.3 bilion dalam dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah wang yang sama.

 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Yasmin Aziz Dakwa Bapa Kandung Seorang Pedofilia (Video)

Tak tahu arwah ada masalah jantung – Nabil

Lelaki panik tangan misteri muncul bawah pintu tandas awam

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker