Orang Laos tolong korek terowong untuk rakyat Malaysia lari

Gambar Hiasan

SEPANG: Berdepan antara hidup dan mati, dalam sebuah bangunan dikawal sindiket, lapan rakyat Malaysia di Laos berpakat siapa dalam kalangan mereka yang patut melepaskan diri, dengan harapan rayuan mereka yang terselamat akan menggerakkan lagi banyak usaha menyelamat.

Selesai berbincang, tanpa tahu nasib menanti mereka yang ditinggalkan, empat orang terpilih untuk melarikan diri menerusi sebuah terowong yang dikorek penduduk tempatan.

Keputusan yang sukar harus dan telah dibuat, kerana dalam dua hari lagi, mereka ini akan dijual ke Myanmar umpama ternakan. Khoo (bukan nama sebenar), 34, salah seorang yang terpilih untuk melarikan diri daripada sindiket penipuan tawaran kerja itu.

Dia masih ingat amaran keras daripada sindiket akan nasib mereka yang gagal melepaskan diri daripada kerja menipu duit orang lain itu.



“Seorang rakyat China dipukul depan mata kami berempat. Kaki patah, tangan patah, kepala koyak. Dia cakap kalau kami cuba lari, nasib kami akan sama macam ini.”

Tidak dapat dipastikan bagaimana orang tempatan itu dapat tahu tentang nasib mereka, namun sebuah kereta menanti rakyat kita di luar terowong.

“Dia korek terowong itu, kasi kita masuk, bawa keluar cepat-cepat ke dalam kereta yang menunggu,” ceritanya.

Seorang lagi mangsa terselamat, Danny (bukan nama sebenar), 35, tekad akan lawan sekiranya cubaan gagal. Danny hanya boleh terima dua pengakhiran – peluk anak isterinya di Malaysia atau mati melawan di Laos.



“Tak lari pun tetap mati. Jadi kita lawan sahaja lah. Mati sekali (dengan penyangak). Tidak apa, cuma mati sahaja,” katanya.

Lee (bukan nama sebenar), 28, bukan salah seorang daripada terpilih hari itu. Badannya yang besar menyebabkan dia tidak muat melalui terowong itu.

Beliau enggan menyerah dan merencana cubaan tersendiri apabila dia dimasukkan ke hospital atas alasan sakit. Dengan bantuan penduduk tempatan yang sama, dia berjaya melarikan diri malah hampir dicekau samseng yang mengawalnya.

“Ini satu-satunya peluang saya untuk lari. Kalau tidak dapat lari, saya pasti mati. Saya badan paling besar dalam kumpulan (lapan orang rakyat Malaysia itu). Mereka pun tak percaya saya dapat lari.



“Memang nasib saya bagus,” katanya.

Kepulangan mereka di KLIA pada Selasa disambut keluarga yang menanti selepas lapan bulan mereka diculik sindiket. Tidak ada kata-kata yang mampu menggambarkan perasaan Danny dengan sempurna, dengan anaknya dalam dakapan.

“Nampak anak isteri, semua ahli keluarga saya, saya betul-betul gembira. Kalau tiada orang tolong kami, kami mungkin sudah mati di sana.”

Keluarga mereka ketika ditemui amat berterima kasih kepada Pertubuhan Kemanusiaan Masyarakat Antarabangsa Malaysia (MHO), kerajaan, dan pihak berkuasa Laos yang berusaha membawa anak-anak mereka pulang.



“Saya tidak boleh cakap sekarang, tapi hati saya seronok anak saya sudah balik. Terima kasih!” kata seorang bapa mangsa, Tham, 62

 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392



Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Isu rumah MRF: Sidang akhbar jadi gelanggang tikam lidah

Kisah A.R. Tompel meninggal akibat kemalangan jalanraya, beri kesan pada P. Ramlee

Gelaran Datuk Seri Mahadi Didakwa Palsu?

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker