Mikrofon hangat pemimpin Korea Selatan kritik AS menjadi viral

Mikrofon hangat pemimpin Korea Selatan kritik AS menjadi viral

Presiden Korea Selatan, Yoon Suk-yeol kembali berdepan masalah selepas tersebar satu rakaman suara meremehkan sekutu utamanya, Amerika Syarikat (AS).

Rakaman itu tersebar ketika Suk-yeol berada di New York untuk Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan berbual dengan Presiden AS, Joe Biden di Global Fund di mana Biden baru sahaja menjanjikan AS$6 bilion (RM27.42 bilion).

“Bagaimana mungkin Biden tidak malu jika penjahat ini tidak lulus dalam Kongres?,” kata Suk-yeol dalam satu rakaman yang menjadi tular di Korea Selatan.

Video di YouTube mengenai rakaman itu mendapat lebih dua juta tontonan hanya beberapa jam selepas ia disiarkan dan ‘fuckers’ menjadi topik trending nombor satu di Twitter di Korea Selatan.

“Kata-kata dan tindakan presiden adalah maruah negara,” tulis seorang pengulas YouTube.

Komen kasar Suk-yeol nampaknya merujuk kepada usaha Biden untuk meningkatkan pembiayaan AS kepada Dana Global, yang memerlukan kelulusan Kongres.

AS adalah sekutu keselamatan utama Korea Selatan, dengan Washington menempatkan kira-kira 27,000 tentera di negara itu untuk membantu menentang Korea Utara.

Rakaman suara itu tersebar hanya beberapa hari selepas pejabat Suk-yeol terpaksa mempertahankan keputusannya untuk tidak memberi penghormatan kepada keranda Ratu Elizabeth II berikutan terlalu sesak.

Ogos lalu, beliau juga dikritik kerana maklum balas rasmi terhadap lawatan Speaker Dewan Rakyat AS, Nancy Pelosi ke Korea Selatan, tempat beliau mendarat selepas singgah di Taiwan.

Ketua Parti Demokrat pembangkang, Park Hong-keun, berkata bahasa kasar Suk-yeol yang memburukkan Kongres AS menyebabkan kecelakaan diplomatik besar.

Pejabat Suk-yeol memberitahu AFP ia tidak mempunyai sebarang komen mengenai kejadian itu. BH

Mikrofon hangat pemimpin Korea Selatan kritik AS menjadi viral


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Tengah berubat ke beromen (Video)

Kambing pun kena rogol, gatal – Janna Nick

Rafizi takut dengan FB Najib

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker