Kisah sejarah Samy Vellu turunkan bendera Indonesia

Gambar lama yang menyaksikan Samy Vellu (gambar kiri) dan Khalid mengibarkan Jalur Gemilang di kedutaan Indonesia pada 1963.

PETALING JAYA – Kalau sebut nama mendiang Tun Samy Vellu, kemungkinan generasi baharu seperti generasi Z, generasi TikTok dan mungkin juga generasi Twitter tidak kenal siapa sosok ini.

Selain pernah memegang portfolio Menteri Kerja Raya paling lama, Presiden MIC serta beberapa meme audio seperti “ini semua kerja gila, banyak orang sudah gila masuk hospital Tanjung Rambutan atau Tampoi..”.

Samy Vellu pernah menggegarkan tanah air pada tanggal 31 Ogos 1963 apabila pernah membuat ‘kerja berani’ dengan memanjat kedutaan Indonesia untuk menurunkan bendera naegara tersebut dan digantikan dengan Jalur Gemilang.

Menerusi satu perkongsian di akaun Facebook Khairul Azri, kisah tersebut berlaku apabila Malaya isytihar nak bergabung dengan Singapura, Sabah dan Sarawak dan dipanggil Malaysia ketika tarikh tersebut.

Apabila pengumuman tersebut dibuat, maka kecoh satu Asia Tenggara ketika itu dan Indonesia serta Filipina pernah mengadu kepada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

Pengishtiharan gabungan Malaysia terpaksa ditunda kepada satu tarikh baru iaitu pada 16 September 1963.

Ketika itu Indonesia dan Filipina masih marah, serta kisah amukan rakyat Indonesia bakar kedutaan Malaya di Medan juga turut kedengaran ketika itu.

“Bila dengar kedutaan kita kena bakar, rakyat kita berbalas dengan pergi pula kedutaan Indonesia di Malaya dan dalam ramai-ramai anak muda masa tu, yang menarik perhatian adalah Khalid Yunus (bekas Menteri Belia dan Sukan) dan Samy Vellu.

“Khalid Yunus dengan Samy Vellu masa tu baru umur 20 dan 27 tahun, mereka panjat kedutaan turunkan bendera Indonesia, naikkan bendera Malaysia.

“Paling hebat haritu adalah bila Khalid Yunus yang awalnya datang sebagai pemberita Utusan Melayu untuk buat liputan tentang tunjuk perasaan tersebut. Tapi dengan dia sekali pun naik angin,” tulisnya.

Bukan itu sahaja, mereka heret bendera tu naik skuter dari Jalan Ampang sampai rumah Tunku Abdul Rahman (Perdana Menteri) di Jalan Dato’ Onn.

“Bila sampai rumah Tunku mereka suruh Tunku keluar, mula mula Tunku tidak mahu, mereka paksa usung dan suruh Tunku pijak bendera pancasila itu.

“Lepas itu, memang kecohlah, keluar akhbar semua Tunku pijak(duduk) atas Pancasila. Soekarno (Presiden) apa lagi tunjuk mengamuk dan kutuk perbuatan Tunku yang konon dah pijak lambang negara Indonesia dan guna peluang ni dengan lancarkan gerakan Ganyang Malaysia,” jelasnya. – KOSMO

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Arab Saudi Perkenalkan Robot Yang Mampu Sampaikan Khutbah Daripada Imam Dan Muazin

Majlis Peguam ‘kurang ajar’ – Zaid

Melur Untuk Firdaus kembali untuk musim ke-2, netizen tak setuju

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker