Arab Saudi Perkenalkan Robot Yang Mampu Sampaikan Khutbah Daripada Imam Dan Muazin

Jangan satu hari nanti gantikan imam dengan robot

Arab Saudi Perkenalkan Robot Yang Mampu Sampaikan Khutbah Daripada Imam Dan Muazin

Arab Saudi pada saban hari sentiasa menaik taraf fasiliti di Masjidil al-Haram untuk pengurusan yang lebih baik dan juga keselesaan jemaah sewaktu di sana. Sudah terdapat beberapa penggunaan teknologi kecerdasan buatan dan juga robotik.

Terbaharu, robot baharu telah diperkenalkan dalam membantu para jemaah yang berkebolehan membaca Al-Quran, khutbah, pesanan dan juga azan menerusi imam. Robot ini hadir dengan sebuah skrin besar yang boleh memaparkan maklumat secara terus buat mereka yang membuat carian sesuatu perkara.

Dalam masa yang sama, robot ini juga akan menyediakan sebuah bar kod khusus, membolehkan jemaah memuat turun sejumlah perkhidmatan terus ke telefon pintar. Robot ini turut hadir dengan sokongan pembantu maya berasaskan suara agar jemaah boleh meminta maklumat berkaitan imam, jadual mingguan, dan informasi berkaitan solat dan sebagainya.

Penambahan robot ini bertujuan bagi melengkapkan beberapa penawaran fasiliti yang sedia ada termasuk untuk pembersihan dan juga pengesan wabak COVID-19. Difahamkan kerajaan Arab Saudi mahu memastikan setiap jemaah yang mengunjungi Masjidil al-Haram mendapat servis yang berkualiti tinggi . Vc

Arab Saudi Perkenalkan Robot Yang Mampu Sampaikan Khutbah Daripada Imam Dan Muazin


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Tunai umrah untuk Ratu Elizabeth II

Rafizi nak tipu apa lagi? – Zahida

Shahidan tak dapat bezakan antara orang UMNO atau orang Shahidan

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker