Itu pendapat peribadi Rafizi, PN tetap pelawa PH – Muhyiddin

Itu pendapat peribadi Rafizi, PN tetap pelawa PH – Muhyiddin

Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Muhyiddin Yassin menyifatkan kenyataan Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli, menolak sebarang bentuk kerjasama dengan gabungan itu sebagai “sekadar pandangan peribadi”.

Beliau yang juga presiden Bersatu, berkata gesaan supaya semua pimpinan parti pembangkang mempertimbang membuka semula pintu rundingan berdasarkan kepada kebimbangan disuarakan rakyat ketika ini, jauh sekali demi kepentingan politik gabungan itu.

Katanya, PN berpandangan semua pimpinan parti pembangkang berunding demi memastikan masa depan negara yang lebih selamat bertujuan mengelak negara terjerumus dalam kancah kleptokrasi, rasuah serta salah guna kuasa dilakukan kerajaan Barisan Nasional (BN).

“Yang saya baca itu yang tolak (idea kerjasama bersama PN) itu Rafizi. Tak apalah kita terima pandangannya itu.

“Saya serah kepada kepimpinan politik mengenai perkara itu. Adakah anda memikirkan soal parti anda atau adakah anda memikirkan mengenai kepentingan negara?” katanya menurut Berita Harian.

Bekas perdana menteri itu, berkata beliau berpendirian negara lebih diutamakan berbanding parti.

“Di sini menuntut suatu keberanian untuk menyelamatkan keadaan, kerana saya tahu di luar sana ramai rakyat mahu kalau boleh ada usaha juga untuk menyatukan bukan pihak pembangkang, tetapi parti-parti supaya kita boleh tawarkan sesuatu yang lebih baik kepada rakyat bila sampai pilihan raya,” katanya.

Dalam pada itu, Muhyiddin menegaskan cadangan disuarakan PN itu juga bukanlah untuk memastikan parti pimpinannya menang dalam pilihan raya umum ke-15 (PRU15)

Sebaliknya, katanya, ia bertujuan mengelak salah guna kuasa, sikap tidak menghormati sistem kehakiman negara dan mencabar kedudukan peguam negara.

Bagaimanapun, pihaknya sedia menghadapi apa jua situasi dalam PRU15, sama ada membabitkan saingan tiga atau empat penjuru.

Malah, katanya beliau juga bersikap terbuka terhadap sebarang kemungkinan sama ada akan ada perbincangan lagi dengan PH atau sebaliknya.

Semalam, Rafizi berkata, Pakatan Harapan (PH) menegaskan, keputusan mereka untuk tidak menjalinkan kerjasama dengan PN bagi menghadapi PRU15 adalah muktamad. FMT

Itu pendapat peribadi Rafizi, PN tetap pelawa PH – Muhyiddin


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Roti Gardenia naik harga lagi

PN ada kelebihan – Shabery

Warkah Najib dari Penjara Kajang, suasana Dewan Merdeka hiba

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker