Hospital Bera siap beroperasi

Hospital Bera siap beroperasi

BERA – Selepas lebih 10 tahun penantian, akhirnya impian kira-kira 150,000 penduduk daerah ini tercapai apabila Hospital Bera yang beberapa kali terbengkalai siap dan beroperasi bermula bulan lepas.

Hospital seluas 13 hektar itu mula beroperasi secara berperingkat pada 1 Julai lalu dengan pembukaan Unit Kecemasan dan Trauma serta Pusat Penilaian Pesakit diikuti pembukaan Dewan Bersalin dan Unit Pesakit Dalam pada 2 Ogos lalu.



Pembukaan hospital bernilai RM92.5 juta yang mempunyai empat blok dan 40 katil itu dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang juga Ahli Parlimen Bera.

Ismail Sabri berkata, majlis perasmian Hospital Bera itu menjadi bukti kesungguhan dan komitmen kerajaan dalam membangun serta menyediakan kemudahan kesihatan bagi Keluarga Malaysia menikmati perkhidmatan kesihatan yang baik dan berkualiti.

“Saya sempat meninjau perkembangan pembinaan hospital ini pada Oktober tahun lalu yang ketika itu sudah siap 98 peratus selepas terbengkalai sejak sekian lama akibat kegagalan kontraktor.

“Alhamdulillah hospital yang mula dibina pada 2010 ini berjaya juga disiapkan, saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada Kementerian Kesihatan, Kementerian Kerja Raya dan pihak berkepentingan yang lain kerana bekerjasama merealisasikan pembinaan Hospital Bera ini,”katanya pada Majlis Perasmian Hospital Bera, di sini hari ini.



Menurut Ismail Sabri sejarah pembinaan hospital tersebut amat bermakna memandangkan individu bertanggungjawab yang membawa kepada pembukaan hospital ini adalah Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah.

Katanya, Almarhun Seri Paduka Baginda Sultan Ahmad Shah yang menyempunakan majlis pecah tanah pada 2008 berkenan bertemu sendiri dengan menteri kesihatan pada ketika itu bagi merealisasikan pembinaan hospital berkenaan.

Sementara itu, Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, Hospital Bera merupakan Hospital Daerah Tanpa Pakar yang diletakkan di bawah Program Hospital Kluster Pahang Tengah yang diterajui Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas) Temerloh.

Katanya, pada masa akan datang pihaknya merancang menambahbaik fasiliti hospital tersebut termasuklah pembinaan dewan bedah dengan kos kira-kira RM9 juta. K Online



Hospital Bera siap beroperasi


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Ketua polis trafik mengamuk dakwa petugas media sentuh punggung isteri



Nabil Terduduk Tiket Konsert Billie Eilish ‘Burn’ Hampir RM3,000 (Video)

MYDIN Sambut Ulang Tahun Ke-65 Dengan Promosi Serendah 65 Sen



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker