Proses bawa pulang jenazah Faziani didakwa tidak ikut prosedur

Allahyarham Faziani Rohban

KOTA BHARU – Keluarga kepada pengasas produk kecantikan, Dnars Skincare, Faziani Rohban Ahmad membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selepas mendakwa urusan membawa pulang jenazah usahawan itu tidak mengikut prosedur yang sah.

Laporan itu dibuat oleh abang sulung arwah Faziani, Mohd. Faisal Rohban Ahmad, 48, di Pejabat SPRM, Lundang di sini hari ini.

Peguambela dan peguamcara yang mewakili Mohd. Faisal, Leftenan Kolonel Bersekutu, Azhar Ahmad berkata, berdasarkan maklumat yang diperoleh, proses membawa pulang jenazah Faziani menimbulkan keraguan selepas dilakukan pada hari yang sama selepas kemalangan iaitu pada 18 Mei 2019.

Menurutnya, tindakan itu didapati tidak mengikut prosedur yang betul apabila jenazah yang meninggal dunia perlu mendapat surat kebenaran dari pejabat Konsulat Malaysia di Songkla, Thailand.

Mohd. Faisal (tengah) ketika ditemui pemberita selepas membuat laporan di pejabat SPRM, Lundang dekat Kota Bharu hari ini. /FOTO ROSALWANI CHE SOH

“Dalam kes ini, tiada surat tersebut sebelum jenazah dibawa pulang ke sini. Selain itu, urusan membawa jenazah juga singkat apabila kebiasaannya ia memerlukan sekurang-kurangnya lima hari.

“Bagaimanapun, jenazah Faziani sudah tiba di negara ini tidak sampai 12 jam selepas kemalangan,” katanya ketika ditemui pemberita di pekarangan pejabat SPRM di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Azhar berkata, pihaknya juga sudah ke Wisma Putra di Putrajaya selain mendakwa mempunyai pengesahan daripada seorang pegawai yang memaklumkan bahawa urusan membawa pulang jenazah tidak mengikut prosedur sah.

Sementara itu, Mohd. Faisal berharap agar siasatan berhubung kes itu dapat dipercepatkan bagi mengelakkan masalah yang akan timbul selepas ini.

Menurutnya, kepulangan jenazah dalam tempoh singkat sebenarnya memudahkan segala urusan, namun ia menimbulkan keraguan keluarga mangsa yang tiada di lokasi kejadian.

Kosmo! Online sebelum ini melaporkan, keluarga arwah Faziani menuntut pihak polis menjalankan siasatan terperinci berhubung kematian wanita itu yang maut dalam kemalangan jalan raya di Pattani, Thailand, tiga tahun lalu.

Ahli keluarga Faziani berkata, laporan itu dibuat selepas pihaknya mengesyaki ada unsur-unsur lain dalam kemalangan yang berlaku pada 18 Mei 2019 itu.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Faziani Dnars mati dibunuh?

Wak Doyok, Fizo Omar Diminta Bertaubat Giatkan Promosi Forex

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker