Rundingan Pas-UMNO terus berjalan

ARAU: Meskipun Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) berkemungkinan tidak senang dengan usaha Pas untuk menyelamatkan hubungan bersama UMNO menerusi Muafakat Nasional (MN), parti itu tetap dengan pendirian meneruskan agenda perpaduan ummah.

Malah, rundingan Pas dengan UMNO masih berterusan meskipun berhadapan situasi sukar apabila UMNO masih berpendirian untuk bergerak solo dalam mendepani Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).

Bercakap kepada Utusan Malaysia, Mursyidul Am Pas, Datuk Hashim Jasin berkata, Pas tidak pernah berhenti untuk terus berunding dengan UMNO demi matlamat penyatuan ummah.



Katanya, usaha tersebut akan berterusan meskipun selepas PRU-15 atau pilihan raya berikutnya.

“Rundingan masih berterusan, tidak pernah berhenti. Melihat perkembangan hubungan yang agak teruk ketika ini, rundingan perlu dilakukan sedikit demi sedikit.

“Perkembangan tampak po­sitif dan kita akan terus berusaha demi agenda penyatuan ummah yang dituntut oleh Islam ini,” katanya.

Kelmarin Hashim dilaporkan mendakwa wujud rundingan sulit membabitkan pemimpin tertentu dalam UMNO dan parti itu menyentuh keperluan satu lawan satu dengan Pakatan Harapan (PH) pada PRU-15.



Susulan itu, Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Tan Sri Muh­yiddin Yassin mahu mendapatkan penjelasan Pas berhubung dakwaan itu dan enggan dilihat sebagai parti yang mempunyai pelbagai pendirian yang tidak baik untuk masa depan PN.

Pada 4 September lalu, Muktamar Tahunan Pas Pusat ke-68 meluluskan usul meneruskan kerjasama dengan UMNO melalui melalui platform Muafakat Nasional (MN) untuk memastikan situasi satu lawan satu pada PRU-15.

Tambah Hashim, seperti Bersatu yang mungkin tidak selesa jika Pas bekerjasama dengan UMNO, situasi sama juga berlaku kepada UMNO.

“Jadi apa pun masalah yang timbul, Pas tidak berhenti ke arah agenda penyatuan ummah ini.



“Pintu kerjasama kita tidak pernah tertutup sama ada sebelum PRU-15, selepas pilihan raya atau seterusnya selepas ini,” katanya.-UTUSAN

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);



KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Lizzy bikin panas lagi

Dah halau dari Rembau, jangan halau dari KKM pula – Khairy



Pasangan kekasih ditemui mati dalam Perodua Kancil

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker