Umno mohon semakan kehakiman jika pindaan perlembagaan tak lulus – Tok Mat

Umno mohon semakan kehakiman jika pindaan perlembagaan tak lulus – Tok Mat

Semakan kehakiman akan dilakukan Umno sekiranya notis pindaan perlembagaan penangguhan pemilihan parti tidak diluluskan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (JPPM), kata timbalan presidennya, Mohamad Hasan.

Katanya, parti itu akan membuat semakan kehakiman dengan merayu kepada Kementerian Dalam Negeri.

Beliau berkata, bagaimanapun tindakan susulan itu bergantung kepada keputusan JPPM, yang diramal diterima pada awal Ogos.

“Kita tunggu sehingga awal Ogos, namun kita di peringkat parti sudah buat persiapan. Jika lulus (pindaan perlembagaan Umno), maka Alhamdulillah.

“Jika tidak lulus sekali pun, jadual waktu mesyuarat peringkat cawangan dan bahagian sudah pun disusun, di mana mesyuarat cawangan akan berlangsung mulai Sept hingga Okt dan di peringkat bahagian pula sekitar Nov diikuti PAU (Perhimpunan Agung Umno) pada hujung Dis.

“Pada peringkat ini juga, jika ia lulus maka tidak perlu ada agenda pemilihan. Namun, jika tidak lulus, kita tidak boleh buat apa-apa kerana JPPM mempunyai kuasa penuh. Jika nak buat ‘judicial review’ (semakan kehakiman), kita kena rayu kepada menteri dalam negeri (Hamzah Zainuddin) terlebih dahulu,” katanya menurut Berita Harian.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri Majlis Pertemuan Bersama Jentera Pilihan Raya Barisan Nasional (BN) Perlis di Dewan Warisan, Kangar.

Sebelum ini, Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan, berkata JPPM dijangka memberi keputusan terhadap notis pindaan perlembagaan Umno dalam tempoh kurang dari dua minggu lagi, iaitu awal Ogos.

Ia berdasarkan tujuh maklumat tambahan diberikan parti itu bagi melancarkan proses permohonan berkenaan.

Sementara itu, Mohamad yang juga timbalan pengerusi BN, berkata jika rayuan dilakukan sekali pun, pihaknya tidak boleh menunggu lama untuk melaksanakan pemilihan parti.

“Kalau tunggu lama nanti kita akan ‘tersepit’ kerana edah pegang jawatan dalam parti itu bertahan sehingga penghujung Dis dan jika terlalu lewat nanti, kita tak sempat untuk melakukan pemilihan di peringkat cawangan dan bahagian dan ia akan menyusahkan kita nanti.

“Kita ikut proses di mana rayuan boleh dibuat kepada pihak menteri dan jika tak boleh juga hendak dapatkan lagi (keputusan JPPM), kita akan lakukan pemilihan di peringkat parti dan dalam masa yang sama membuat ‘judicial review’,” katanya.

Mengulas semakan kehakiman itu, beliau berkata ia penting kerana pihaknya ingin mengetahui sebab di sebalik kegagalan keputusan JPPM itu.

“Seandainya gagal keputusan itu, kita hendak tahu jugalah apa sebab boleh gagal kerana setiap kehendak seperti kehendak undang-undang, kehendak peraturan JPPM dan juga kehendak dalam parti kita sendiri sudah dipenuhi semuanya.

“Malah, setiausaha agung juga sudah berjumpa JPPM dan bertanyakan apa lagi permintaan diperlukan dan ia sudah pun selesai semuanya,” katanya.

Umno sebelum ini meluluskan pindaan perlembagaan parti yang membolehkan pemilihan diadakan tidak melebihi tempoh enam bulan selepas pilihan raya umum, untuk memberi ruang kepada ahli fokus kepada gerak kerja pilihan raya.

Notis pindaan perlembagaan itu dikemukakan kepada JPPM, pada 17 Mei. FMT

Umno mohon semakan kehakiman jika pindaan perlembagaan tak lulus – Tok Mat


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Siakap kayangan RM90 seekor, pemilik restoran dikenakan kompaun

Pengerusi tahfiz dikecam buat kenyataan bercanggah terhadap mangsa rogol bawah umur

MasyaAllah saya langsung tidak ingat apa-apa – Aprena Manrose

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker