Saman fitnah Sapura-Rafizi, Mahkamah tetapkan jawapan terhadap pembelaan 26 Ogos ini

 

Rafizi membangkitkan justifikasi dalam pernyataan pembelaan terhadap saman itu yang difailkan di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini.

Berdasarkan undang-undang, justifikasi adalah pembelaan bahawa kenyataan atau dakwaan yang dibuat adalah berfakta.

Shahril yang kini menjadi presiden dan CEO Sapura Group memfailkan saman terhadap Rafizi berhubung tidak artikel yang disiarkan di blog bekas ahli parlimen Padan itu antara 31 Mac hingga 4 April lalu.

Artikel tersebut berhubung kewajaran menggunakan dana awam untuk menyelamatkan SEB – seperti yang dicadangkan bekas perdana menteri Najib Razak – serta berkenaan punca utama masalah kewangan syarikat itu.

Antara yang dibangkitkan adalah sama ada bayaran yang diterima Shahril ketika menjadi CEO SEB adalah wajar atau berlebihan.

Pada 18 Mac lalu Bernama melaporkan SEB mengalami kerugian RM8.9 bilion untuk tahun kewangan berakhir 31 Januari 2022 dan tiga subsidiarinya diserahkan notis petisyen penggulungan.

Menurut salinan pernyataan pembelaan yang dilihat Malaysiakini, Rafizi menafikan tiga artikel tersebut mengandungi cadangan sindiran palsu.

Dia mendakwa makna semula jadi dan biasa artikel tersebut menyentuh kontroversi yang dilaporkan media berhubung bayaran kepada pengarah eksekutif Sapura di saat syarikat berdepan masalah kewangan.

Dia juga mendakwa tiga artikel tersebut adalah benar dari segi isi hal dan hakikatnya.

Katanya lagi, dia tidak menyebut nama Shahril dalam hantaran dalam taliannya tetapi hantaran Najib yang didakwa menyebutnya.

“Defendan menegaskan bahawa tindakan ini adalah satu penyalahgunaan proses, merupakan satu percubaan oleh plaintif untuk menyekat perbincangan awam, komen dan/atau kritikan yang sah mengenai perkara di bawah,” kata Rafizi.

Rafizi juga berkata dia memiliki “tanggungjawab dan kewajipan undang-undang, moral dan sosial kepada awam untuk menyiarkan pandangan berhubung isu dihadapi Malaysia secara keseluruhan, serta isu berkenaan dengan dana awam dan tadbir urus korporat berkaitan dengan kerajaan dan/atau syarikat berkaitan kerajaan persekutuan (“GLC”) dan isu-isu membentukkan sektor korporat awam dan arena politik negara”.

Menurut pernyataan tuntutan Shahril, artikel Rafizi membayangkan dia merupakan satu-satunya punca masalah kewangan SEB dan juga kehilangan dana awam.

Dia juga mendakwa artikel tersebut membayangkan setelah dikatakan menjadi punca kepada masalah kewangan syarikat, dia didakwa mengambil jalan mudah dengan meminta bantuan kewangan daripada kerajaan.

Susulan pengurusan kes hari ini, mahkamah mengarahkan Shahril untuk memfailkan jawapan terhadap pembelaan Rafizi paling lewat 26 Ogos ini.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Siakap kayangan RM90 seekor, pemilik restoran dikenakan kompaun

Pengerusi tahfiz dikecam buat kenyataan bercanggah terhadap mangsa rogol bawah umur

MasyaAllah saya langsung tidak ingat apa-apa – Aprena Manrose

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker