Tommy Thomas gagal menolak ‘dakwaan salah guna jawatan dan berniat jahat’ di Mahkamah Tinggi KL

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi hari ini menolak permohonan bekas peguam negara Tommy Thomas dan 12 yang lain untuk membatalkan saman kerana salah guna jawatan awam dan pendakwaan berniat jahat.

Hakim Ahmad Bache berkata, ini bukan kes yang sesuai dan wajar untuk membatalkan saman dibawa oleh bekas pengarah Pusat Timbang Tara Antarabangsa Asia (AIAC) N Sundra Rajoo.

“Ini bukan kes yang mudah. Ia adalah kes yang dipertikaikan dan terdapat banyak isu undang-undang dan fakta untuk dibicarakan,” kata hakim dalam keputusannya yang disampaikan secara dalam talian.

Ahmad turut memerintahkan Thomas dan defendan lain membayar kos RM10,000 kepada Sundra.

Beliau juga mengarahkan defendan memfailkan pembelaan mereka dalam tempoh 14 hari bermula hari ini.

Pengurusan kes akan diadakan pada 27 Sept.

Sundra memfailkan tuntutan pada Oktober lalu berhubung pemenjaraan palsu, pelanggaran hak perlembagaan dan konspirasi untuk mencederakan melalui cara yang menyalahi undang-undang.

Turut dinamakan sebagai plaintif ialah bekas ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Mohamad Shukri Abdull, beberapa pegawai SPRM dan timbalan pendakwa raya.

Dalam permohonannya untuk membatalkan saman itu November lalu, Thomas berkata, beliau telah mempertimbangkan semua bukti terhadap Sundra sebelum menuntut pertuduhan pecah amanah jenayah (CBT) terhadapnya pada 2019.

Katanya, dia telah menggunakan fikirannya “secara jujur dan mengikut kemampuan saya” dan menegaskan bahawa bekas timbalan pendakwa rayanya mempunyai kes yang kukuh untuk mensabitkan Sundra.

Thomas, yang juga peguam sebelum dilantik menjadi peguam negara pada 2018 berkata, bagi Sundra, untuk menuntut kekebalan daripada pendakwaan akan meletakkan sepenuhnya pada tahap melebihi 32 juta rakyat.

Ahmad juga membenarkan permohonan Sundra untuk menghapuskan dua perenggan dalam afidavit Thomas untuk membatalkan saman itu kerana ia “memalukan, tidak relevan atau sebaliknya menindas”.

Hakim memerintahkan Thomas membayar kos RM2,000 lagi kepada Sundra.

Peguam Malik Imtiaz Sarwar, A Surendra Ananth, Khoo Suk Chyi, TJ Lee dan Cheok Wei Chin mewakili Sundra.

Peguam Kanan Persekutuan Andi Razalijaya A Dadi dan Peguam Persekutuan Ashraf Abd Hamid dan Muhairi Mohamed Noh hadir untuk defendan.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Siakap kayangan RM90 seekor, pemilik restoran dikenakan kompaun

Pengerusi tahfiz dikecam buat kenyataan bercanggah terhadap mangsa rogol bawah umur

MasyaAllah saya langsung tidak ingat apa-apa – Aprena Manrose

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker