Fobia Ke Klinik Gigi? Datang Jumpa Doktor Pada Waktu Petang – Pakar

Fobia Ke Klinik Gigi? Datang Jumpa Doktor Pada Waktu Petang – Pakar

RAMAI daripada kita yang cukup gerun apabila perlu berjumpa dengan doktor gigi malah ada yang sanggup menahan sakit apabila terbayang perlu baring di kerusi dan lampu mula dinyalakan ke arah wajah.

Apatah lagi apabila doktor mula memegang jarum suntikan bius dan alatan untuk mencabut gigi, memang menyeramkan! Bagaimanapun, mereka yang takut kepada doktor tanpa sebab dikenali sebagai iatrophobia.

Jika semua perkara di atas mula membuatkan tangan anda berpeluh, sebenarnya ada cara untuk mengurangkan rasa takut dan sakit ketika berjumpa doktor gigi.

Doktor gigi, Dr Jochen H. Schmidt menyarankan sesiapa yang takut atau bimbang dengan proses mencabut gigi atau rawatan lain yang menyakitkan supaya datang pada sebelah petang kerana pada waktu ini pesakit akan kurang berasa sakit.

Jelas Dr Jochen, ini disebabkan oleh endorfin dan opiod yang menghalang rasa sakit dihasilkan dalam kuantiti lebih banyak pada sebelah petang.

Iatrophobia secara umumnya boleh diubati dengan terapi tingkah laku kognitif.

Ubat bius pula katanya akan berfungsi dengan lebih baik dan bertahan lebih lama.

Sementara itu, menurut kajian, kira-kira 12 peratus daripada populasi manusia takut terhadap doktor manakala 19 peratus daripadanya adalah kanak-kanak.

Pakar menyatakan masalah itu boleh bertukar kepada fobia apabila seseorang menangguhkan perjumpaan dengan doktor gigi dan tidak melawan rasa takut mereka.

Disebabkan itu juga, pengalaman berjumpa doktor gigi jadi lebih tidak menyenangkan apabila seseorang akhirnya menyerah diri kerana ketakutan telah menguasai diri.

Mujur iatrophobia secara umumnya boleh diubati dengan terapi tingkah laku kognitif di mana doktor biasanya akan melakukan gerakan berhati-hati bagi menenangkan pesakit.

Apabila melihat pesakit semakin berasa selesa, doktor gigi akan mempercepatkan kelajuan dan beransur-ansur pesakit dapat mengatasi ketakutan mereka.

Fobia Ke Klinik Gigi? Datang Jumpa Doktor Pada Waktu Petang – Pakar

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Puteri Sarah saman Ira Kazar

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker