Bersatu makin ditinggalkan, 50 ahli termasuk ketua Armada Temerloh sertai Umno

Sejumlah 50 ahli Pemuda Bersatu (Armada) hari ini mengisytiharkan keluar parti dan menyertai Umno, malam tadi.

Dipimpin Ketua Armada Temerloh Muhammad Faharuddin Hashim, mereka berkata langkah itu disebabkan hilang keyakinan terhadap pucuk pimpinan dan sikap tidak cakna parti terhadap suara anak muda.

Muhammad Faharuddin mendakwa pendekatan pimpinan Bersatu ketika mengetuai kerajaan tidak banyak membantu golongan belia berdepan kepayahan semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan.

“Ketika Bersatu mengepalai kerajaan dan memegang Pejabat Perdana Menteri, terlalu sedikit usaha dilakukan untuk membantu anak muda terutamanya dari segi penyediaan peluang pekerjaan.

“Bersatu gagal membela nasib anak muda yang terjejas, termasuk kehilangan pekerjaan dan kita tengok Umno mempunyai track record yang baik, yang mampu mentadbir negeri Pahang dan Malaysia.

Katanya, tindakan dia mendaftar sebagai ahli Bersatu pada 2016 – walaupun tidak menganggotai mana-mana parti sebelum itu – adalah disebabkan faktor bekas perdana menteri Najib Razak.

“Ketika itu sentimen terhadap Datuk Seri Najib terlalu kuat, jadi saya ingat Bersatu adalah landasan saya untuk berpolitik.

“Tapi, ia bukanlah seperti diharapkan dan selepas beberapa ketika menimbangkan perkara ini, saya rasa ini (menyertai Umno) adalah keputusan tepat,” katanya.

Dia turut memberitahu sudah lama bercadang untuk bersama Umno, tapi menunggu masa paling sesuai bagi melakukannya.

“Ketika bekas ketua Bersatu Temerloh menyertai Umno, dia ada menasihatkan saya untuk melakukan perkara yang sama. Tetapi ketika itu saya menolak dengan baik,” katanya lagi.

Untuk rekod, ketua Bersatu Temerloh sebelum ini adalah Tengku Azlan Sultan Abu Bakar yang juga bapa saudara Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Tengku Azlan kembali menyertai Umno pada Ogos tahun lalu.

Sementara itu, Muhammad Faharuddin ketika ditanya jika tindakan dia dan 49 ahli Armada menyertai Umno didorong dengan janji atau imbuhan tertentu, dia menegaskan tidak ada sebarang tawaran dan imbuhan dijanjikan mana-mana pihak.

“Selepas dihubungi Ketua Pemuda Umno Pahang Mohd Farid Mohd Noor dan Ketua Pemuda Umno Temerloh Azril Rizal Yusof Mohd Sarit, saya tanya, ada syarat atau tidak (jika sertai Umno), mereka kata tidak ada, jadi saya setuju untuk mengumumkan malam ini (semalam),” katanya.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Puteri Sarah saman Ira Kazar

Pelanggan kecewa terima kentang goreng berkulat, masam

UMNO bertindak betul gugurkan Tajuddin – Penganalisis

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker