Soalan periksa fakulti perubatan bocor, USM mulakan siasatan

Universiti Sains Malaysia (USM) Pulau Pinang akan menyiasat dakwaan isu integriti membabitkan fakulti perubatan di institusi pengajian tinggi awam itu.

Naib Canselor USM Prof Faisal Rafiq Mahamd Adikan berkata satu jawatankuasa khas terdiri daripada pakar luar telah dibentuk untuk meneliti proses peperiksaan bagi setiap calon.

“Jawatankuasa itu dianggotai pakar dan profesional dalam bidang berkenaan, datang daripada pelbagai institusi,” katanya dalam kenyataan dikeluarkan semalam.



Terdahulu, bekas profesor universiti itu, Omar Shawkataly pada Selasa lalu menggesa USM menyiasat dakwaan pelanggaran integriti di fakulti perubatan USM.

Naib Canselor USM Prof Faisal Rafiq Mahamd Adikan.

Ini selepas seorang pelajar perubatan pasca siswazah mengadu mengenai sikap pilih kasih, buli, diskriminasi dan kebocoran soalan peperiksaan oleh pensyarah kepada pelajar kegemarannya.

Sementara itu, Faisal Rafiq berkata jawatankuasa itu ditubuhkan hasil aduan yang dibuat oleh calon sarjana dalam program perubatan USM.

Menurutnya aduan itu berkenaan sistem penilaian tidak adil yang menyebabkan calon gagal dalam peperiksaan.



Dia berkata pihak universiti telah menjalankan siasatan dalaman berhubung perkara ini dan mendapati sistem peperiksaan itu dikawal dengan prosedur yang ketat, oleh pakar luar dan bukan pensyarah tunggal.

Demi jaga nama baik

“Susulan pengumuman keputusan peperiksaan, calon akan dimaklumkan untuk mereka memberikan maklum balas berhubung komponen peperiksaan yang memerlukan semakan jika ada.

“Namun, demi menjaga integriti dan menjaga nama baik universiti, USM malah telah menubuhkan jawatankuasa luar untuk benar-benar memastikan sistem dan proses kedua-duanya benar-benar tegak, dan dijalankan dengan integriti dan kredibiliti.



“Perkara ini juga perlu diteliti, bagi meyakinkan semua pihak bahawa universiti sentiasa menjunjung proses dan sistem peperiksaan serta memastikan mereka menyampaikan tahap kepakaran dan profesionalisme yang dituntut dalam bidang tersebut,” kata Faisal Rafiq.

Jawatankuasa itu akan memberikan laporan kepada universiti secepat mungkin, tambahnya.

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);



KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Sultan Johor bidas pemimpin DAP hasut rakyat berdemo

Stress Tengok Cara Peniaga Di Thailand Kupas Durian (Video)



Hadi buat pusingan U, mahu PRU-15 dijalankan segera

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker