Husni tak mahu campur soal 1MDB

Bekas menteri kewangan II Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah (gambar) enggan terlibat dalam 1MDB, menurut keterangan seorang bekas pegawai kementerian kewangan.

Siti Zauyah Md Desa memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa ketua setiausaha perbendaharaan negara ketika itu Mohd Irwan Serigar Abdullah juga memberitahunya supaya tidak meneruskan isu berkenaan Artikel 117 memorandum dan artikel persatuan (M&A) 1MDB.

Saksi pendakwaan ke-26, yang pernah menjadi sebahagian daripada bahagian pengurusan pinjaman kementerian itu, memberi keterangan lisan semasa perbicaraan rasuah 1MDB bernilai RM2.28 bilion terhadap bekas perdana menteri Najib Razak.

Semasa tertuduh melihat dari kandang tertuduh, Siti Zauyah mendakwa bahawa dia menemui penolakan peringkat tinggi ini terhadap percubaannya untuk mengetengahkan isu pindaan M&A 1MDB untuk memasukkan Artikel 117 ke dalam syarikat milik Menteri Kewangan Diperbadankan (MoF Inc) itu.

Artikel 117 memperuntukkan bahawa hal ehwal1MDB, seperti pelantikan pengarah, ahli pasukan pengurusan kanan dan hal kewangan lain, memerlukan kebenaran Najib yang merupakan perdana menteri dan menteri kewangan ketika itu.

Dalam prosiding awal pada 11 Nov tahun lepas, bekas ketua pegawai kewangan 1MDB Azmi Tahir memberi keterangan bahawa dia mengikut arahan ahli perniagaan Low Taek Jho (Jho Low) berhubung pelaburan 1MDB kerana Najib adalah “kuasa muktamad”.

Azmi mendakwa bahawa dia diperkenalkan kepada Jho Low sebagai penasihat kepada 1MDB, merujuk kepada Artikel 117 M&A dana itu.

Pada 7 Jun semasa perbicaraan 1MDB, Husni memberi keterangan mendakwa Najib memberitahunya ‘Husni, saya tidak mahu anda terlibat dan campur tangan dengan 1MDB’.

Husni mendakwa Najib memberitahunya perkara itu selepas dia cuba memberi amaran kepada perdana menteri ketika itu mengenai penubuhan 1MDB tanpa kajian kebolehlaksanaan yang sewajarnya.

Semasa pemeriksaan balas hari ini oleh peguam bela utama Muhammad Shafee Abdullah, Siti Zauyah memberi keterangan bahawa pada 2009 semasa awal penubuhan 1MDB, dia cuba mengetengahkan isu Artikel 117 kepada Husni dan Irwan Serigar.

Dia mendakwa ia adalah kerana syarikat milik MoF Inc yang lain tidak mempunyai peruntukan seperti ini dalam M&A mereka sendiri.

“Saya berbincang (mengenai kebimbangan berhubung Artikel 117) dengan ketua setiausaha perbendaharaan ketika itu Irwan Serigar dan dia memberitahu saya untuk tidak berbuat apa-apa,” dakwanya di hadapan hakim perbicaraan Collin Lawrence Sequerah.

Siti Zauyah memberi keterangan bahawa dia kemudian cuba membangkitkan perkara itu dengan Husni, yang didakwanya berkata dia ingin mengelak daripada terlibat dengan 1MDB.

Shafee: Awak tahu perkara itu sampai kepada dia (Husni)?

Siti Zauyah: Dia tidak mahu masuk campur.

Shafee: Dia memberitahu perkara ini terus kepada anda dia tidak mahu terlibat dalam 1MDB?

Siti Zauyah: Ya.

Bagaimanapun apabila Shafee mengemukakan salinan dokumen pendakwaan yang menunjukkan tandatangan Husni yang membenarkan pemindahan M&A Terengganu Investment Authority (TIA) kepada 1MDB, dia memberi keterangan tidak pernah melihat dokumen itu.

TIA ialah firma pelaburan negeri milik Terengganu. Bagaimanapun, kerajaan persekutuan memperolehnya pada 2009 dan kemudiannya pada tahun itu menamakannya kepada 1MDB.

Menurut Shafee, dokumen bertarikh 11 Ogos 2009 itu adalah berhubung dengan penerimaan M&A TIA kepada 1MDB, dengan sedikit perubahan.

Perbicaraan di hadapan Sequerah akan disambung petang ini.

Najib, yang juga Ahli Parlimen Pekan, dibicarakan atas empat pertuduhan salah guna kuasa dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram melibatkan RM2.28 bilion dana 1MDB.

Pihak pendakwaan berhujah bahawa kesalahan di 1MDB dilakukan oleh Jho Low dengan restu Najib.

Pasukan pembelaan bagaimanapun mendakwa tertuduh tidak mempunyai pengetahuan tentang salah laku dan keseluruhan skim penyelewengan itu didalangi oleh Jho Low dan beberapa ahli pasukan pengurusan 1MDB.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Aksi Ariel Peluk, Pegang Paha Bunga Citra Lestari Atas Pentas Buat Peminat Doakan Cepat Kahwin [VIDEO]

Gaduh di Facebook membawa ke restoren

Bakti Allahyarham Adibah Noor, pelihara 41 ekor kucing

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker