Kenyataan Johor keluar Malaysia adalah serius – Mahathir

Kenyataan Johor keluar Malaysia adalah serius – Mahathir

Sementara itu, ketika ditanya mengenai kenyataan Johor keluar dari Malaysia kerana dianaktirikan, Mahathir berkata ia merupakan “kenyataan yang serius”.

“Kita sebenarnya ada undang–undang yang berkata sesiapa yang cuba ‘withdraw’ (gugurkan) negeri atau secede (keluar) dari Malaysia itu adalah satu jenayah tetapi kita ada orang yang duduk lebih tinggi daripada undang-undang kita.



“Apabila orang sebegini cakap sedemikian dia amat serius tetapi tindakan tak boleh diambil, kerana dia tidak tertakluk undang-undang negara kita,” katanya tanpa menamakan mana-mana pihak.

Pada 16 Jun lalu, Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menggesa kerajaan persekutuan memberikan peruntukan lebih banyak kepada negeri itu berikutan setiap tahun hampir RM13 bilion hasil persekutuan dikutip dari Johor.

Baginda bertitah, ini berikutan beberapa tindakan kerajaan Persekutuan dilihat seolah-olah menganaktirikan Johor dalam beberapa keputusan yang dibuat.

Baginda membangkitkan rasa sedih dengan keadaan bangunan persekutuan yang tidak diselenggara dengan baik seperti Hospital Sultanah Aminah (HSA), Hospital Sultan Ismail (HSI) dan Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Sultan Iskandar.



Sultan Johor turut menyatakan kemungkinan negeri itu akan lebih maju jika berdiri atas kaki sendiri.

“Saya rasa seolah-olah Johor ini dianaktirikan, walhal Johor adalah antara penyumbang utama ekonomi negara. Saya menyeru kerajaan persekutuan segera tunaikan janji untuk menaik taraf Lebuhraya Utara Selatan kepada enam lorong dan Lebuhraya Senai-Desaru menjadi empat lorong sepenuhnya.

“Lihatlah juga keadaan jalan-jalan persekutuan yang rosak dan berlubang, contohnya jalan Johor Bahru-Mersing yang membahayakan pengguna jalan raya,” titah baginda.

Kenyataan Johor keluar Malaysia adalah serius – Mahathir




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Faziani Dnars mati dibunuh?



Wak Doyok, Fizo Omar Diminta Bertaubat Giatkan Promosi Forex

Kecantikan Anak Che Ta Macam puteri Zaman Dulu



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker