Email Elon Musk Arah Pekerja Kembali Ke Pejabat Atau Letak Jawatan

Email Elon Musk Arah Pekerja Kembali Ke Pejabat Atau Letak Jawatan

Washington: Ketua Eksekutif Tesla Inc, Elon Musk mengarahkan pekerjanya kembali ke pejabat atau tinggalkan syarikat, menurut e-mel yang dihantar kepada kakitangannya dan dilihat Reuters.

“Semua orang di Tesla dikehendaki berada di pejabat minimum 40 jam seminggu.

“Jika anda tidak hadir, kami menganggap anda sudah meletak jawatan.

“Lebih lama anda bekerja di sini, lebih kerap kehadiran anda diperlukan.

“Inilah sebab saya tinggal di kilang supaya mereka yang bekerja di sini dapat melihat saya bekerja bersama mereka.

Firma teknologi utama di Silicon Valley tidak memerlukan pekerja untuk kembali ke pejabat sepenuh masa, dalam menghadapi tentangan daripada beberapa pekerja dan kebangkitan semula kes Covid-19 di California.

Tesla telah memindahkan ibu pejabatnya ke Austin, Texas, tetapi mempunyai pangkalan kejuruteraan dan salah satu kilangnya di kawasan Teluk San Francisco.

“Sudah tentu ada syarikat yang tidak memerlukan ini, tetapi bila kali terakhir mereka menghantar produk baru yang hebat? Sudah agak lama,” tulis Musk dalam e-mel.

“Tesla telah dan akan mencipta dan sebenarnya mengeluarkan produk yang paling menarik dan bermakna daripada mana-mana syarikat di Bumi. Ini tidak akan berlaku melalui telefon.”

Salah seorang pengikut Twitter Musk menyiarkan satu lagi e-mel yang dihantar Musk kepada eksekutif meminta mereka bekerja di pejabat selama sekurang-kurangnya 40 jam seminggu atau “beredar dari Tesla.”

Sebagai tindak balas kepada ciapan ini, jutawan itu, yang telah bersetuju untuk mengambil Twitter Inc secara peribadi dalam perjanjian $44 bilion, berkata, “Mereka harus berpura-pura bekerja di tempat lain.”

Beberapa pekerja Tesla menyatakan rasa tidak senang terhadap komen terbaru Musk dalam siaran yang mereka letakkan pada aplikasi tanpa nama Blind, yang memerlukan pengguna mendaftar menggunakan e-mel syarikat sebagai bukti pekerjaan di firma.

“Jika terdapat penghijrahan beramai-ramai, bagaimana Tesla akan menyelesaikan projek? Saya tidak fikir pelabur akan gembira mengenainya,” tulis seorang pekerja Tesla.

“Menunggu dia berundur dengan cepat,” kata pekerja lain.

Kumpulan advokasi pekerja yang berpangkalan di California menyerang rancangan Musk mengarahkan pekerja kembali ke pejabat.

“Majikan termasuk kerajaan negeri mendapati bahawa mewajibkan semua pekerja kembali ke pejabat adalah resipi untuk wabak,” Stephen Knight, pengarah eksekutif di Worksafe, menulis dalam satu kenyataan melalui e-mel kepada Reuters.

“Malangnya pengabaian Tesla terhadap keselamatan pekerja didokumenkan dengan baik, termasuk penghinaan mereka terhadap jabatan kesihatan awam daerah pada permulaan wabak itu,” tulisnya.

Walaupun sesetengah majikan besar telah menerima dasar kerja dari rumah sukarela secara kekal, yang lain, termasuk Google Alphabet Inc, meminta pekerja untuk kembali ke pejabat secara beransur-ansur.

Alphabet mengarahkan pekerja berada di pejabat sekurang-kurangnya tiga hari seminggu bermula pada awal April, tetapi ramai pekerja telah diluluskan untuk kerja jarak jauh sepenuhnya.

Ketua Pegawai Eksekutif Twitter Parag Agrawal membuat ciapan pada bulan Mac bahawa pejabat Twitter akan dibuka semula tetapi pekerja masih boleh bekerja dari rumah jika mereka mahu.-BBC News

Email Elon Musk Arah Pekerja Kembali Ke Pejabat Atau Letak Jawatan

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Annuar Musa akui ‘ingkar’ pada kehendak Pengerusi BN

Ajal Ketika Tukar Tayar Kereta Pancit, Dua Maut Di Rempuh Lori [VIDEO]

 

Glamor, nama sahaja tak cukup, Norman takkan masuk politik

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker