Suami guru mangsa amukan di Texas meninggal dunia akibat patah hati

Pasangan ini sudah mendirikan rumah tangga selama 24 tahun sebelum Irma (kiri) maut dalam kejadian tembakan rambang di sebuah sekolah rendah Texas. – CNN

AUSTIN, Texas – Suami kepada guru yang terkorban dalam kejadian tembakan rambang di sebuah sekolah rendah di bandar Uvalde, negeri Texas, meninggal dunia akibat serangan jantung, lapor stesen penyiaran NBC kelmarin.

Mangsa, Joe Garcia, dipercayai mendapat serangan jantung akibat sindrom patah hati kerana terlalu sedih selepas isteri, Irma Garcia terbunuh bersama 19 pelajarnya pada Selasa lalu.

Irma diangkat sebagai wira apabila bertindak sebagai perisai manusia kepada anak-anak muridnya semasa kejadian,  meskipun tidak mampu menahan semua peluru itu daripada mengenai mereka.

Pasangan ini merupakan pasangan kekasih sejak di bangku sekolah dan sudah berkahwin selama 24 tahun.

“Dia baru tiba di rumah selepas menziarah kubur Irma dan berborak dengan ahli keluarga.

“Secara tiba-tiba, dia rebah dan tidak bernyawa. Ahli keluarga cuba memberi bantuan pernafasan atau CPR dengan menekan dada,  namun tidak berjaya,” ujar anak saudaranya, John Martinez.

Doktor menyifatkan insiden tersebut berkemungkinan besar disebabkan sindrom patah hati atau dikenali sebagai takotsubo cardiomyopathy.

Ia biasanya berlaku sebagai tindak balas kepada tekanan yang melampau seperti kematian mengejut pasangan.

Tidak seperti orang yang mengalami serangan jantung biasa yang disebabkan oleh arteri tersumbat, orang yang mengalami sindrom patah hati mengeluarkan semburan hormon tekanan yang menghalang jantung mereka daripada mengecut dengan betul.

“Ia adalah kes klasik sindrom patah hati jika dilihat daripada apa yang telah diterangkan oleh ahli keluarga mangsa,”kata Pakar Kardiologi Brigham and Women’s Hospital Boston,  Dr. Deepak Bhatt. – Agensi

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Mahkamah dimaklumkan Adun Gombak Setia minta izin bila mahu ‘main’

Jawatan MP Ampang Zuraida Sebagai MPT Bersatu Tergugur Serta-Merta – Hamzah

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker