Kanak-kanak pun ada strategi kutip duit raya

MERAK Jalanan juga pernah melalui zaman kanak-kanak yang gembira menyambut Aidilfitri dengan mengumpul duit raya melalui aktiviti kunjungan dari rumah ke rumah.

Mengimbau kembali waktu itu, Merak Jalanan akan bersama kawan-kawan menjelajah ke seluruh kampung bagi mengumpul sebanyak mungkin duit raya kerana peluang tersebut hanya datang setahun sekali.

Perancangan kutipan sudah dilakukan lebih awal bagi memastikan ia mencapai sasaran yang diangan-angankan.

Strategi yang pertama ialah gerakan kumpulan bersama rakan-rakan tidak lebih tiga orang kerana kumpulan akan melambatkan pergerakan.

Keduanya, cukup sekadar memakai selipar kerana pemakaian kasut bertali akan menyulitkan keadaan setiap kali untuk masuk dan keluar rumah ketika mengutip duit raya.

Ketiganya ialah beraya dengan menggunakan basikal kerana boleh pergi ke tempat yang lebih jauh dan lebih pantas berbanding berjalan kaki yang akan menyebabkan keletihan.

Keempat, wajib membawa bersama ‘pouch beg’ kerana memudahkan cara untuk memasukkan duit raya yang diberikan oleh tuan rumah.

Dan strategi yang paling utama ialah wajib mengunjungi rumah-rumah yang mempunyai ‘track record’ memberikan duit raya RM1 kerana pada masa itu purata yang diterima ialah 20 sen.

Pada masa itu, Merak Jalanan tidak mengabaikan aspek ziarah Aidilfitri kerana akan masuk dahulu ke dalam rumah dikunjungi, merasai juadah dan berbual ringkas dengan tuan rumah.

Zaman sudah berubah, kini gerombolan kanak-kanak berterus-terang menyatakan mereka hanya mahu duit raya tanpa perlu masuk ke rumah untuk merasai juadah.

Ada juga yang tanpa berselindung menyatakan mahu duit raya RM2 setiap seorang. Apa pun situasinya, yang penting kanak-kanak tetap ceria untuk sambut hari raya.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Drama Raya PETRONAS 366 gambaran ketabahan rakyat Malaysia (Video)

Dituduh memondan, Aliff Syukri nak saman pula

Berjuta tonton, saya akan buat konsert pula – Aliff Syukri

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker