Semakin ramai pasang dashcam sejak kes kemalangan, penipuan tular

Semakin ramai pasang dashcam sejak kes kemalangan, penipuan tular

Permintaan untuk kamera papan pemuka (dashcam) dipercayai semakin bertambah, menurut pengusaha aksesori kereta, susulan liputan meluas isu kemalangan dan penipuan di jalan raya mutakhir ini.

Pemilik KWL Audio & Accessories, yang hanya mahu dikenali sebagai Nicson, 35, berkata bilangan pelanggan yang memasang peranti itu di kedainya meningkat sebanyak 30%-40% tahun ini berbanding tahun-tahun sebelumnya.



“Dari kejadian basikal lajak dan kemalangan palsu kononnya dilanggar kereta yang tular di media sosial baru-baru ini, semakin ramai orang menyedari kepentingan ‘dashcam’ dalam melindungi diri,” katanya kepada FMT.

Menurut Nicson, permintaan untuk memasang peranti itu meningkat berkali ganda menjelang hari raya, yang bakal menyaksikan jutaan kenderaan berada di atas jalan.

Katanya, pelanggan memberitahunya pemasangan peranti itu menjadi keperluan kini sebagai langkah keselamatan, selain servis kenderaan dan menukar tayar.

“Rugilah mereka sebab tiada sebarang bahan bukti untuk membela diri pada masa akan datang, nak tuntut insurans pun susah,” katanya.



Nicson merujuk kepada video kanak-kanak bermain basikal lajak secara merbahaya di jalan raya yang tular di media sosial.

Turut menarik perhatian warganet adalah video memaparkan seorang individu sengaja melompat ke atas cermin hadapan sebuah kenderaan yang sedang bergerak, seolah-oloah terbabit kemalangan.

Setiausaha Agung Persatuan Pergerakan Pengguna Malaysia, Sukhdave Singh, menggalakkan para pengguna yang berkemampuan memasang kamera papan muka bagi memudahkan urusan tuntutan hak.

“Pada masa yang sama juga memudahkan pihak penguatkuasa untuk menyelesaikan kes kemalangan jalan raya dengan cepat dan tepat,” katanya. FMT



Semakin ramai pasang dashcam sejak kes kemalangan, penipuan tular


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Drama Raya PETRONAS 366 gambaran ketabahan rakyat Malaysia (Video)



Dituduh memondan, Aliff Syukri nak saman pula

Berjuta tonton, saya akan buat konsert pula – Aliff Syukri



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker