Kerajaan tegaskan Mahkamah sivil tak boleh semak keputusan Mahkamah Syariah

KUALA LUMPUR: Kerajaan memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini bahawa keputusan yang dibuat oleh mahkamah syariah adalah muktamad dan mahkamah sivil tidak mempunyai kuasa untuk menyemaknya.

Peguam Persekutuan Sallehuddin Md Ali berkata, Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan dengan jelas menyatakan bahawa mahkamah sivil tidak mempunyai bidang kuasa terhadap perkara di bawah mahkamah Islam.

“Peruntukan itu adalah untuk menghentikan pihak yang terkilan datang ke mahkamah sivil untuk menyemak keputusan mahkamah syariah,” katanya, ketika membantah usaha seorang wanita berusia 32 tahun untuk memulakan cabaran undang-undang untuk keluar Islam.

Wanita yang dilahirkan sebagai penganut agama Islam itu mendakwa dia tidak pernah mengamalkan agama terbabit dan ibunya memberikan kebebasan sepenuhnya untuk memilih agama.

Katanya, dia sebelum itu ke Mahkamah Tinggi Syariah untuk mendapatkan perintah keluar daripada agama Islam kerana ingin mengamalkan agama Buddha.

Tidak lama selepas dia memfailkan permohonan itu, mahkamah memerintahkan dia menjalani 12 sesi “kaunseling”.

Selepas itu, mahkamah menolak permohonannya untuk keluar Islam dan memintanya menghadiri lebih banyak sesi kaunseling. Apabila merayu, Mahkamah Rayuan Syariah mengekalkan keputusan itu.

Wanita terbabit kemudiannya pergi ke mahkamah sivil dalam usaha untuk membatalkan keputusan mahkamah syariah. Dia mendakwa keputusan untuk menolak permohonan “penukaran untuk keluar” melanggar Perkara 11, yang menjamin kebebasan beragama seseorang.

Hari ini, hakim Mahkamah Tinggi Ahmad Kamal Md Shahid bertanyakan kepada Salehuddin, bagaimana jika keputusan mahkamah syariah adalah “salah”.

Salehuddin menjawab : “Sama ada keputusan itu betul atau salah, ia tamat di situ. Jika tidak, semua orang (yang tidak berpuas hati) akan datang ke mahkamah sivil.”

Beliau berkata, mahkamah syariah bukan “tribunal, di mana pihak yang kalah boleh datang ke mahkamah sivil untuk mencabar sesuatu keputusan”.

“Tribunal tidak diberi perlindungan seperti Perkara 121(1A).”

 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Pemuda OKU Tangisi Pemergian Bapa Undang Sebak Netizen (Video)

Rayuan akhir Najib, 94 alasan dikemukakan untuk Mahkamah Persekutuan

Janna Nick Gatal Raya pula (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker