Jangan Tak Tau Lelaki Pun Boleh Datang Bulan, Kenali Simptom Sindrom IMS Pasangan Anda [VIDEO]

Jangan Tak Tau Lelaki Pun Boleh Datang Bulan, Kenali Simptom Sindrom IMS Pasangan Anda [VIDEO]

Wanita datang bulan dan mengalami perubahan emosi setiap bulan itu biasa. Tapi pernahkah anda mendengar yang lelaki juga boleh datang bulan? Irritable male syndrome (IMS) adalah keadaan hipersensitiviti, kebimbangan, kekecewaan dan kemarahan yang berlaku pada lelaki dan dikaitkan dengan perubahan biokimia, turun naik hormon, tekanan dan kehilangan identiti lelaki.

Bekerja dengan lelaki yang mengalami IMS dan dengan orang yang tinggal bersama mereka telah mendedahkan bahawa terdapat empat simptom teras iaitu hipersensitiviti, kebimbangan, kekecewaan dan kemarahan. Seorang ahli farmasi telah berkongsi di TikToknya @everlifefarmasi mengenai IMS ini.

TANDA-TANDA LELAKI TENGAH “DATANG BULAN”

Janganlah kita terkejut apabila mendengar lelaki pun datang bulan. Mereka juga mengalami perubahan hormon. Mereka hanya tidak berdarah macam wanita.

Mengikut kajian, kitaran hormon wanita dapat dijangka namun, kestabilan hormon lelaki sukar untuk dijangka. Menurut @everlifefarmasi, IMS ini berlaku apabila lelaki itu kurang mendapat belaian, disebabkan stress dan juga lapar.

Jadi untuk mengurangkan iritasi yang berlaku kepada lelaki tersebut, sesiapa sahaja yang mendekati lelaki yang sedang mengalami IMS ini untuk memberi ruang, bagi layanan yang baik dan jika rajin, masak masakan kegemaran mereka.

Selain itu, pakar di MedicineNet mendapati salah satu gejala utama ada pada lelaki adalah penafian. Lelaki menganggap masalah mereka berpunca dari faktor luaran dan bukannya pada diri mereka sendiri. Mereka selalu fikir itu salah isteri mereka, bos, orang di lebuh raya ataupun sesiapa sahaja kecuali diri mereka sendiri.

Apa yang kita tahu ialah kemurungan jelas boleh berlaku pada orang, lelaki atau perempuan, yang tidak mengalami IMS. Tetapi pakar juga berpendapat kemurungan adalah aspek IMS yang sangat penting, dan ia selalunya kurang mendapat perhatian pada lelaki kerana cenderung kita melihat kerengsaan dan kemarahan sebagai sesuatu tingkah laku atau emosi yang negatif. Kita jarang melihat betapa sedih dan tidak gembiranya lelaki itu.

Harap perkongsian ini dapat membantu anda memahami lelaki dengan lebih dalam secara saintifiknya dan apa itu IMS.

Video penuh:

@farmasieverlife

LELAKI DATANG BULAN? #farmasi #farmasieverlife #datangbulan #abc #mood #moodswing #lapar #belaian #lelaki #kebahagiaan #haid #suamiistri #learnontiktok #tiktokguru #tiktokdoktor #sehat #tiktokindonesia #tiktokmalaysia #thinkb4youdo #foryourpage #fypシ

♬ suara asli – Agus Fransiskus_96 – Tik Toker

Sumber: TikTok @everlifefarmasiMedicineNet

Jangan Tak Tau Lelaki Pun Boleh Datang Bulan, Kenali Simptom Sindrom IMS Pasangan Anda [VIDEO]

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Najib Minta DAP Jangan Politikkan Tragedi Basikal Lajak

Beli Nasi Briyani Daging RM12, Sekali Dapat Daging Meatball 3 Biji

Abang Johan Pelakon ‘Mat Saleh’ Menangis Sebab Ramai…

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker