Kanak-kanak 4 tahun Maut Dihempap Pagar Batu Selamat Dikebumikan

Kanak-kanak 4 tahun Maut Dihempap Pagar Batu Selamat Dikebumikan

ALOR GAJAH: Seorang kanak-kanak perempuan berusia empat tahun maut selepas ditimpa batu tiang pagar di kediamannya di Kampung Bukit Nangka, di sini petang Selasa.

Dalam kejadian kira-kira pukul 7 petang itu, mangsa Nur Iman Irdina Abdul Nuur disahkan meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Alor Gajah selepas mengalami kecederaan parah di bahagian kepala.



Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Arshad Abu berkata, kejadian berkenaan hanya disedari ibu mangsa selepas terdengar bunyi dentuman kuat dari bahagian luar rumah.

“Semasa kejadian ibu mangsa sedang menyiapkan juadah berbuka puasa di dapur dan terdengar bunyi dentuman yang kuat dari luar rumah sebelum menemui anaknya dalam keadaan tertiarap dan berlumuran darah di bahagian kepala.

“Siasatan awal mendapati mangsa sedang bermain seorang diri di luar rumah dan batu pagar rumah di ruang beranda telah tumbang sebelum menghempap bahagian tengkuk kanak-kanak itu,” katanya.

“Arwah memang suka bermain di kawasan beranda itu dan semalam dia bermain seorang diri sementara abang dan kakaknya berada tidak jauh daripada arwah.



“Ketika itu saya sedang menyiapkan juadah untuk berbuka sebelum terdengar bunyi kuat seperti runtuhan.

Menurutnya, tiang batu botol itu memang sudah retak dan dia bercadang membaikinya namun tidak menyangka keadaan itu meragut nyawa anak bongsu daripada lima beradik itu.

Aznynaqiah berkata, dia bersama adik dan ibunya bergegas membawa Irdina ke Hospital Alor Gajah.

“Doktor berusaha menyelamatkannya namun Allah SWT lebih menyayanginya selepas doktor mengesahkan arwah sudah meninggal dunia,” katanya sebak.



Mengulas lanjut ujarnya, mangsa yang juga anak bongsu daripada lima beradik kemudian terus dikejarkan ke Hospital Alor Gajah bagi menerima rawatan.

Mangsa bagaimanapun gagal diselamatkan dan hasil bedah siasat yang dijalankan mendapati punca kematian adalah kerana kesan hentakan yang kuat oleh objek keras.

“Setakat ini kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut dan tiada sebarang unsur jenayah,” tambahnya.

‘Sabtu ini patut beli baju raya Baby Dina’ – Ibu

“Sepatutnya, Sabtu ini kami sekeluarga rancang nak beli baju raya untuk Baby Dina, tapi tak Allah lebih menyayanginya,”



Itu luahan Aznynaqiah Mat Ali, 44, ibu kepada Nur Iman Irdina Abdul Nuur, 4, yang maut dihempap tiang batu pagar rumah di Kampung Bukit Nangka, Gadek, di sini petang semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 7 malam itu, Nur Iman Irdina, 4, ditemui berlumuran darah oleh ibunya selepas tiang batu berkenaan tiba-tiba terjatuh menghempapnya menyebabkan kepalanya terhantuk di tebing longkang beranda rumah itu.
94b65aba-77b3-4a6a-bed1-8841702b2746-1
Aznynaqiah Mat Ali

Menurut Aznynaqiah, tiang batu berkenaan sudah retak sejak lebih 10 tahun lalu, namun keadaannya masih kukuh dan tidak membahayakan.

“Tapi abang ipar pun memang rancang nak baiki tiang itu Sabtu ini, tapi tak sangka pula Baby Dina main di situ sedangkan sebelum ini dia tidak pernah pun pegi ke situ.



“Selalunya dia main basikal atau bermain di taman permainan tapi saya reda dengan ketentuan Allah ini,” katanya ketika ditemui selepas selesai majlis pengebumian di Tanah Perkuburan Islam Kampung Binjai, Gadek di sini hari ini.

Bercerita lanjut, Aznynaqiah berkata, ketika kejadian, dia dan anak bongsunya itu baharu pulang dari kedai membeli ais batu untuk persediaan berbuka puasa.

“Apabila tiba di rumah, Baby Dina pegi bermain di beranda sekejap sementara saya terus ke dapur yang jaraknya cuma 10 meter, tidak lama kemudian saya dikejutkan dengan bunyi hentakan yang sangat kuat.

“Saya terus begegas melihat keadaan anak dan terkejut apabila melihat kepalanya dan belakang badannya berlumuran darah bersama tiang batu berkenaan yang menghempapnya.



“Waktu itu, anak sudah longlai dan tidak bernyawa dan ketika dalam perjalanan ke hospital pun, mak saya yang memangkunya di belakang rasa badan anak sudah sejuk.

“Sebaik tiba di hospital, doktor cuba menyelamatkannya selama 20 minit, namun gagal dan disahkan sudah meninggal dunia,” katanya sebak.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Arshad Abu berkata, hasil laporan bedah siasat mendapati, kematian berpunca daripada kesan hentakan yang kuat dari objek keras.

“Hasil siasatan awal didapati tiada unsur jenayah dan kes diklasifikasi sebagai mati mengejut,” katanya. – MG/AA

Kanak-kanak 4 tahun Maut Dihempap Pagar Batu Selamat Dikebumikan

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Dipaksa Makan Najis? 10 Fakta Baru Kes Penderaan Bella

Daphne Iking rasa janggal tanpa tudung

Wanita Malaysia tumbuh ‘tanduk’ pada payudara

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker